24-07-2018 12:31 | Door: Joyce de Thouars

Door de toenemende populariteit van e-commerce wordt de vraag naar verpakkingen groter én wordt de rol van deze verpakkingen belangrijker. Tegelijkertijd staat de verpakkingssector voor de grote uitdaging om te verduurzamen. Toonaangevende spelers laten zien dat zij hier werk van maken en al successen boeken.

DS Smith, leverancier van verpakkingsoplossingen van papier, karton en plastic, publiceerde bijvoorbeeld deze week zijn laatste duurzaamheidsverslag met daarin nieuwe negen kerndoelstellingen. De ambities op het gebied van water- en afvalbeheer zijn scherp gesteld maar de nadruk van de berichtgeving ligt op het verduurzamen van de verpakkingen. Zo moeten in 2025 alle verpakkingen die DS Smith produceert recyclebaar of herbruikbaar zijn. Dat is in lijn met doelstellingen van grote brand owners, retailers en verpakkende bedrijven.

FSC-certificatie voor duurzaam bosbeheer

De materialen die DS Smith gebruikt moeten binnen twee jaar uitsluitend gerecycled of CoC-gecertificeerd (FSC-certificering van bedrijven ofwel Chain of Custody) zijn. Het is niet mogelijk om alleen gerecycled materiaal te gebruiken omdat vezels maar zeven of acht keer gerecycled kunnen worden. Jurgita Girzadiene, sustainability manager bij Smurfit Kappa legde onlangs in een interview uit dat een verpakkingsportfolio daarom voor een gedeelte uit gerecycled materiaal en een gedeelte uit primair materiaal voorzien van een keurmerk moet bestaan.

Lees hier het hele interview met Smurfit Kappa:

Hoe wordt CO2-uitstoot aangepakt?

Tijdens de productie van verpakkingen wordt veel energie verbruikt waardoor de CO2-uitstoot hoog is. In 2017 stootte DS Smith per ton geproduceerd materiaal 206 kilo aan CO2-equivalenten uit. Dit moet in 2030 teruggebracht zijn naar 146 kilo aan CO2-equivalenten per ton productie. Het wereldwijd uitrollen van LED-verlichting op productielocaties moet daar aan bijdragen.

Het verpakkingsbedrijf is niet de enige in de sector die actief bezig is met verduurzaming. Zo publiceerde het eerder genoemde Smurfit Kappa ook recent zijn duurzaamheidsverslag. Deze verpakkingsgigant wist zijn CO2-uitstoot reeds met 26 procent ten opzichte van 2005 te verminderen. Dat is die jaar eerder dan gepland en zelfs boven de doelstelling van 25 procent. Ook op zijn duurzame waterdoelstellingen loopt het bedrijf voor.

Consumenten willen duurzame verpakkingen

De verduurzamingsslagen van de verpakkingssector zijn van groot belang. “Innovatieve verpakkingen hebben een sleutelrol in het bijdragen aan oplossingen voor mondiale, duurzame uitdagingen”, stelt Miles Roberts, group chief executive of DS Smith. Roberts noemt een efficiënter gebruik van grondstoffen, het optimaliseren van last-mile delivery met het oog op toenemende verstedelijking en het verminderen van voedsel- en productverspilling als voorbeelden. Samenwerking met de hele keten waaronder brand owners, retailers, recyclingbedrijven en lokale overheden is daarbij belangrijk.

Het verpakkende bedrijfsleven, brand owners en retailers profiteren ook van de verbeteringen op milieu-impact door de verpakkingssector. Zo worden door middel van het gebruik van FSC- en PEFC-certificering ook hun duurzaamheidsdoelstellingen op het gebied van zero ontbossing behaald. Daarnaast komen duurzamere verpakkingen tegemoet aan de vraag van consumenten, die het tegengaan van afval en in het algemeen milieu-impact steeds belangrijker vinden.

Bron: DS Smith, Smurfit Kappa | Foto: Adobe Stock