07-08-2018 12:48 | Door: Joyce de Thouars

De recycling van wegwerpbekers staat hoog op de agenda van grote bedrijven in retail- en fastfoodketens. Costa, Starbucks, McDonald’s en Caffè Nero zorgen er samen voor dat recyclingbedrijf Veolia volgend jaar 120 miljoen ingezamelde koffiebekers kan recyclen in het Verenigd Koninkrijk.

De verwerking van de grote hoeveelheid koffiebekers is een groei van wel 300 procent ten opzichte van vorig jaar. Een succesvolle proef bij Britse retailers ligt aan de stijging ten grondslag. Bij de proef werden bekers in de winkels van ander afval gescheiden om zo vervuiling te voorkomen. Daardoor wordt het hele recyclingproces een stuk makkelijker.

Zoveel mogelijk koffiebekers recyclen

Veolia wil het succes nu doorzetten en met haar klanten samenwerken om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Een voorbeeld is de samenwerking met koffieketen Costa, die in 2020 net zoveel wegwerpbekers wil recyclen als dat het verkoopt. Voor elke ton ingezameld materiaal dat gerecycled kan worden betaalt Costa een financiële toeslag waarmee andere recyclinginitiatieven worden gesubsidieerd.

Daarnaast heeft Veolia samen met de gemeente en de Heart of London Business Alliance een oplossing getest die het voor consumenten makkelijker maakt om onderweg hun bekers op een verantwoorde manier weg te gooien. Met behulp van speciale afvalbakken voor koffiebekers en straatvegers werden 100.000 bekers ingezameld die anders op straat zouden zijn beland of bij het restafval.

Maatschappelijk debat over plastic afval

Er zijn nog meer initiatieven om het gebruik van wegwerpbekers duurzamer te maken. Zo investeren onder andere McDonald’s en Starbucks via het NextGen Cup Consortium en Challenge in de ontwikkeling van een circulaire beker. Het initiatief gaat in september met een fonds van € 10 mln van start, waarna entrepreneurs, de industrie en recyclingbedrijven zich samen over het identificeren en commercialiseren van een nieuwe generatie recyclebare en/of composteerbare bekers buigen.

Lees hier meer over dit initiatief van Closed Loop Partners:

De initiatieven zijn een antwoord op de maatschappelijke discussie rond wegwerpbekers en verpakkingen en plastic afval in het algemeen. Alhoewel de recyclinginitiatieven een stap in de goede richting zijn, is er nog veel meer werk te doen, onderstreept Veolia. Miljoenen wegwerpbekers worden namelijk nog niet gerecycled en retailers moeten daarom in hun winkel oplossingen aanbieden die de consument aansporen om mee te doen.

Recycling van koffiebekers in Nederland

In Nederland werkt Starbucks samen met grondstoffenbedrijf Suez om gebruikte bekers in te zamelen en te verwerken. Essity maakt vervolgens nieuwe papierproducten van het gereycled materiaal. Deze oplossing wordt alleen nog aangeboden bij vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag maar als het een succes is wordt het programma naar alle Nederlandse locaties uitgebreid.

Meer lezen over de circulaire economie? Klik hier voor onze laatste artikelen over dit thema.

Bron: Veolia | Foto: Adobe Stock