25-09-2018 08:30 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een derde van de internationale retailers verstuurt hun producten in onnodig grote verpakkingen. Dat is de uitkomst van een onderzoek van Forbes Insights en verpakkingsproducent DS Smith. Doordat verpakkingen niet geoptimaliseerd zijn wordt er veel lege ruimte getransporteerd.

Uit het rapport ‘The Empty Space Economy’ van Forbes Insights en DS Smith, blijkt dat de milieu-impact van het verschepen van lege ruimte behoorlijk is. Voor het onderzoek zijn 190 e-commerce leveringen geanalyseerd. Ook is er een survey gehouden onder 370 managers, waarvan iets meer dan de helft in de retailsector.

Transport van lucht in verpakkingen

Het verschepen van lucht leidt jaarlijks tot 122 miljoen CO2-uitstoot, is de conclusie van de onderzoekers. Er zijn echter mogelijkheden om verpakkingen te optimaliseren en zo de CO2-uitstoot terug te dringen. Dat levert ook kostenbesparingen op. Het reduceren van lege ruime in verpakkingen blijkt echter geen prioriteit te hebben onder de deelnemers. Slechts een derde overweegt een geoptimaliseerde verpakkingsoplossing met minder lege ruimte. 

Alessandro Fulvi, marketingdirecteur van DS Smith Packaging vindt dat het in de e-commerce markt niet langer alleen om het tijdig en zonder schade leveren van goederen moet gaan. “Overtollige verpakking en de lege ruimte binnen een geleverde doos frustreert de consumenten en creëert een negatieve merkbeleving”, aldus Fulvi.

Innovatieve verpakkingen voor e-commerce

Er zijn al innovaties op de markt die het probleem kunnen oplossen. Zo heeft DS Smith zelf een geautomatiseerd verpakkingssysteem dat lege ruimtes elimineert en de beweging van producten in verpakkingen vermindert. Verpakkingsproducent Smurfit Kappa levert ‘fit for purpose’ oplossingen, waardoor opvullingsmateriaal niet nodig is, en flexibele dozen die op vier manieren in elkaar gevouwen kunnen worden.

Proef met herbruikbare verpakkingen

Post NL pakt de kwestie op een andere manier aan en is onlangs een proef begonnen met herbruikbare, flexibele verpakkingen in Zwolle. Een soort tas van kunststof wordt na levering van de bestelling weer door de bezorger meegenomen. Hierdoor blijft de consument niet langer met veel verpakkingsmateriaal achter.

“Doordat het verpakkingsmateriaal flexibel is wordt er minder lucht vervoerd”, vertelde Mike Zuurbier, sales consultant bij Post NL tijdens een interview. Wat de impact daarvan is op de afmetingen en efficiëntie van transport zal aan het einde van de proef blijken.

Meer lezen over de toekomst van verpakkingen en logistiek in een groeiende e-commerce markt? Lees dan ons interview met Arco Berkenbosch, vice president innovation en development bij Smurfit Kappa:

Foto: Adobe Stock