10-10-2018 10:20 | Door: Joyce de Thouars

Het nieuws dat de NS op 200 treinstations gratis kraanwater gaat aanbieden werd vorige week met luid applaus ontvangen. Het transportbedrijf verkiest duurzaamheid boven de omzet uit plastic waterflesjes van zijn stationswinkels. Om het zwerfafval van plastic waterflesjes overal tegen te gaan zou het goed zijn als er meer gratis watertappunten komen.

Rob Holstein, oprichter van de Blue Bottle, heeft daar een oplossing voor. Een netwerk van gratis watertappunten, waar mensen hun herbruikbare flessen kunnen vullen. De watertappunten zijn te herkennen aan een sticker op het raam van deelnemende bedrijven en zijn te vinden met een applicatie.

Gratis watertappunten tegen zwerfafval

Dergelijke apps voor gratis watertappunten zijn al populair in het buitenland. En op Bonaire is het concept van Blue Bottle al succesvol uitgerold. “Wat het verstrekken van gratis kraanwater betreft loopt Nederland echt achter”, stelt Holstein. Daarom houdt Blue Bottle deze week een pitch op de Global Goals Social Impact Challenge, die door de BNG Bank en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is georganiseerd.

Global Goals Social Impact Challenge

Blue Bottle is een van de halve finalisten die voor een plek in de finale strijden. Alle ideeën die worden voorgedragen helpen de gemeenten om de duurzame ontwikkelingsdoelen te behalen. Van alle ideeën werd gevraagd om in ieder geval bij te dragen aan doel 12 van de Sustainable Development Goals (SDGs) dat om verantwoorde consumptie en productie gaat. Voor de deelnemers is het een kans om financiering te krijgen.

Hoe draagt Blue Bottle’s concept bij aan het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen?

"Met ons concept doen we als het ware aan ‘precycling’. Wij ruimen geen afval op maar zorgen dat er geen nieuw afval, in de vorm van plastic waterflesjes ontstaat. Door een netwerk van gratis watertappunten te faciliteren stimuleren wij mensen om herbruikbare flessen te gebruiken in plaats van plastic waterflesjes te kopen. Hiermee wordt zwerfafval tegengegaan."

Hoe komen jullie op dit idee?

"Dit project is ontstaan op Bonaire. Op dit eiland ligt aan de zuidkant heel veel zwerfafval, waaronder plastic flesjes water. Dat komt mede door de ruim 2 miljoen toeristen die het eiland jaarlijks bezoeken en geen kraanwater drinken. En dat is zonde want de kwaliteit van kraanwater is perfect. Doordat de afvalrecycling beperkt is en er veel vuil langs de weg ligt is het makkelijk om je afval daarbij te gooien. Wij zagen de oplossing in een netwerk van watertappunten waar mensen gratis hun herbruikbare flessen kunnen vullen."

Hoe werkt het precies?

"Ondernemers die zich op het netwerk willen aansluiten krijgen een sticker op hun raam. Daarmee wordt zichtbaar dat ze gratis drinkwater verstrekken. Voor de gebruikers zijn de tappunten te vinden met behulp van een applicatie. Er hoeft in ieder geval niets aangelegd te worden zoals met Join the Pipe en Made Blue."

Hebben jullie zelf deze applicatie ontwikkeld?

"Nee, we werken daarvoor samen met We-tap, een Amerikaanse app die al jaren draait. Vaak wil men bij het oplossen van problemen alles zelf gaan verzinnen. Maar wij hebben juist gekeken wat er al is. Als er een goede partij is dan is het beter dan daarbij aan te haken dan onnodige kosten te maken. Wij vinden het belangrijk om met een applicatie te werken waarin wereldwijd alle tappunten staan."

Hoe reageren horecaondernemers op dit plan?

"Nog veel horecabedrijven vinden dat water in de horeca niet gratis moet zijn. Men durft vaak niet verder te kijken en doet daardoor niet genoeg om de groeiende berg zwerfafval tegen te gaan. Maar water schenken kost een horecabedrijf nog geen cent per keer. Daarbij is het ook nog eens goede marketing om op deze manier mensen binnen te krijgen. Ook hebben wij een eigen thermofles van roestvrij staal, de Blue Water Bottle, die de horecaondernemer kan aanschaffen voor de verkoop. Daar zit ook een winstmarge op. Eigenlijk is er geen reden om niet mee te doen."

Wat zijn de volgende stappen voor Blue Bottle?

"Wij hopen natuurlijk dat onze deelname aan de Global Social Impact Challenge een vervolg heeft. Als een gemeente met ons in zee willen gaan dan kunnen de 50 ondernemers in de stad ook bij ons aanhaken. Tegelijkertijd zijn wij ook in gesprekken met partijen in verschillende steden, waaronder den Haag, Delft en Rotterdam.

Op 12 oktober wordt bekend gemaakt welke vier ideeën door gaan naar de landelijke finale. Dit evenement wordt op 28 november in het Atrium van de VNG in Den Haag gehouden."

Foto: Adobe Stock