26-10-2018 13:19 | Door: Joyce de Thouars

Levensmiddelenconcern Unilever en Veolia zijn een samenwerking aangegaan om een circulaire economie voor plastic te creëren. Dat begint bij het verbeteren van de inzameling van afval en de recyclinginfrastructuur. De bedrijven richten zich in eerste instantie op India en Indonesië.

Volgens cijfers van de Ellen MacArthur Foundation wordt elk jaar wereldwijd slechts 14 procent van de plastic verpakkingen ingezameld voor recycling. Een groot deel – 40 procent – belandt op de stort en een derde komt in fragiele ecosystemen terecht. Dit moet opgelost worden om in 2050 een circulaire economie te kunnen realiseren.

Productie van plastic verdubbelt

‘De omvang van de plastic afval kwestie wordt slechter, niet beter, met een verdubbeling van de productie van plastic over de komende twee jaar. We hebben allemaal veel meer te doen om dit aan te pakken. We hopen dat we door de samenwerking met Veolia we echte stappen naar een circulaire economie kunnen zetten’, zegt Marc Engel, chief supply chain officer bij Unilever.

Unilever en Veolia zien het vraagstuk rondom plastic afval als een gedeelde verantwoordelijkheid. Volgens de bedrijven is actie in de hele waardeketen nodig om de inzameling en recyclinginfrastructuur op te schalen. Door zich te richten op inzameling van en verwerking van afval kunnen meer gerecyclede grondstoffen terug de waarde keten in.

Lees ook het interview met Hildagarde McCarville, CEO bij Veolia Nederland: Hoe Veolia werk maakt van de circulaire economie

Vervuiling van de oceaan

Concreet betekent dit dat Veolia met Unilever samenwerkt om oplossingen voor het inzamelen van verpakkingsafval te implementeren. Daarbij wordt de recyclingcapaciteit uitgebreid en nieuwe processen en businessmodellen ontwikkeld. Het partnerschap is voor drie jaar van kracht en richt zich op eerst op India en Indonesië, waar veel plastic afval in oceaan vandaan komt.

Recyclebare verpakkingen

Het is niet de eerste stap die Unilever op het gebied van verduurzaming van plastic verpakkingen zet. Zo maakte het bedrijf vorig jaar al bekend dat al zijn verpakkingen in 2025 volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn. Om de markt voor secundaire grondstoffen een boost te geven wil Unilever dan ook minstens 25 procent gerecycled plastic in zijn verpakkingen gebruiken. Gezien de schaal van het bedrijf, dat jaarlijks  miljoen ton verpakkingsmateriaal koopt, hebben deze maatregelen een grote impact.

Samenwerking in de keten

Eerder in het jaar kondigde Unilever ook al een samenwerking met start-up Ioniqa en PET-producent Indorma Venture aan. Deze partijen gaat de innovatieve technologie van Ioniqa, die PET-afval upcyclet naar pure grondstoffen, inzetten voor de ontwikkeling van duurzamere voedselverpakkingen. 

Lees ook het achtergrondartikel: 'Meer recyclingcapaciteit nodig voor ciruclaire ambities'

Foto: Adobe Stock