03-11-2018 09:21 | Door: Joyce de Thouars

Abonnementen op wasmachines, drogers, vaatwassers en sinds kort ook koffie worden steeds populairder. Daarom is de circulaire leverancier Bundles aan een vijfde ronde crowdfunding begonnen. De teller van de totale lening staat inmiddels bijna op € 1 mln euro.

Het product-as-a-service businessmodel is een circulair alternatief voor de wegwerpmaatschappij. In deze constructie blijven fabrikanten en exploitanten van spullen eigenaar van de producten en zorgen zij ook voor het onderhoud tijdens de contractduur. Daardoor wordt de levensduur van deze producten verlengd. Aan het einde van de levensduur worden de materialen hergebruikt.

Meer lezen over product-as-a-service?

Voorkomen van productie ‘wegwerpapparaten’

Bundles begon al in 2015 met de verkoop van abonnementen op witgoed. Dat betekent dat er geen wasmachines worden verkocht, maar wasbeurten. Inmiddels zijn er 1.720 abonnementen verkocht, en per maand worden er gemiddeld 100 nieuwe abonnementen afgesloten.

Het leenmodel voor circulair witgoed betekent dat een duurzaam kwaliteitsapparaat voor iedereen toegankelijk wordt. Het bedrijf berekende al dat met de abonnementen de productie van bijna 2.600 ‘wegwerpapparaten’ is voorkomen. Dat scheelt grondstoffen en afval.

Een ander voordeel is dat gebruikers via een app de energieconsumptie van het apparaat in de gaten kunnen houden. Een ‘slimme stekker’ van Bundles voedt de data aan de app. Dit kan de kosten van wasmiddel en energie behoorlijk naar beneden brengen.

5 olympische zwembaden aan wasmiddel

De energiebesparingen leidden volgens Bundles al tot een CO2-reductie van 380 ton per jaar. Dat is te vergelijken met 75 voetbalvelden met 18.800 bomen die een jaar lang groeien en CO2 opnemen. Daarnaast zijn er bijna 5 olympische zwembaden aan wasmiddel bespaard.

Bekijk in deze video hoe het leenmodel van Bundles voor wasmachines werkt:

 

Foto: Adobe Stock