17-12-2018 16:00 | Door: Joyce de Thouars

Tuijtel staat al jaren bekend als de duurzame drukkerij. De eerste klimaatneutrale drukkerij, prijkt er zelfs op hun website. Wat betekent dat en nog belangrijker, hoe doen zij dat?

Het is een groot contrast. In de drukkerijhal staan geavanceerde, klimaatneutraal gefabriceerde Heidelberg drukpersen, vouwmachines en prepress apparatuur naast ambachtelijk aandoende, traditionele machines om het drukwerk te stansen of van folie te voorzien. “Deze oude degel- en cilinderpersen zijn al ruim vijftig jaar oud, maar ze werken nog prima. Bij investeringen in nieuwe machines moeten ze duurzaam geproduceerd zijn”, zegt Eric Fokkema, salesmanager bij Tuijtel.

Kan een drukkerij helemaal klimaatneutraal zijn?

“Helemaal zonder CO2-uitstoot drukken is helaas niet mogelijk. Bij elke productie komt CO2 vrij, als je het hele proces meerekent. De meeste CO2-uitstoot komt vrij bij de productie van het papier. De operaties in de drukkerij zijn verantwoordelijk voor ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot. Wij bieden onze klanten echter de mogelijkheid om de gehele CO2-uitstoot te compenseren. Daarvoor werken wij samen met natureOffice die met projecten in Europa en daarbuiten CO2-uitstoot compenseert. Alle projecten staan in het teken van natuurbeheer of het opwekken van duurzame energie. Voor klanten is dit een interessante optie omdat het kan bijdragen aan hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen. En ze kunnen aan hun stakeholders laten zien dat zij klimaatneutraal drukken. Omdat het gecertificeerd is en voor iedereen zichtbaar, voegt dit waarde toe.”

Klanten compenseren hun CO2-uitstoot nu nog vrijwillig. Waarom zeggen jullie niet: vanaf nu leveren wij alleen nog maar klimaatneutraal drukwerk?

“Dat zouden we heel graag doen, maar we willen het klanten niet opdringen. Daarom gaan we met hen het gesprek aan over wat duurzaamheid voor hun organisatie betekent. Vaak leidt dat tot hele leuke gesprekken. De keuze om CO2-uitstoot te compenseren, wat je overigens voor de kosten niet hoeft te laten, blijft echter wel bij hen. Dat geldt overigens altijd. Een van onze leveranciers die postverzendingen verzorgt, stapt volledig over op het gebruik van biologische sealfolie op basis van suikerriet, die recyclebaar is via het inzamelsysteem voor verpakkingen. Dit is iets duurder, maar wij zijn er razend enthousiast over en de meeste van onze klanten ook. We hopen dat dit soort duurzame initiatieven in de toekomst de norm worden. Dit is mogelijk, want met FSC-certificeringen bijvoorbeeld is het ook heel snel gegaan.”

Sinds 2009 stelt Tuijtel duurzaamheidsdoelstellingen en drie jaar geleden verscheen jullie eerste duurzaamheidsrapport. Waarom is dit zo belangrijk voor jullie?

“Tuijtel is een familiebedrijf en onze blik is daardoor vanzelfsprekend op de lange termijn gericht. Als je wilt blijven bestaan, dan is duurzaamheid belangrijk. Een bedrijf moet bestaansrecht hebben. Drukkerijen hebben van oudsher niet het meest duurzame imago. En ook papier wordt vaak als milieuonvriendelijk ervaren. Maar al het papier dat we gebruiken is FSC- of PEFC-gecertificeerd. Er wordt minder gekapt dan menigeen denkt. Sterker nog: het Europese bosoppervlak is 30 procent gegroeid sinds 1950. In de toekomst willen wij nog duurzamer worden. Cradle-to-Cradle is daarbij een mogelijkheid. Al is het wel de vraag of dat haalbaar is. Ieder afzonderlijk te gebruiken materiaal dient namelijk apart gecertificeerd te zijn.  Het is een enorme opgave waar veel geld en tijd in gaat zitten om alles in het proces volledig recyclebaar te maken.”

Hoe zijn de duurzame ambities zichtbaar in de bedrijfsvoering?

“Het speelt een grote rol bij alles wat we doen. We moeten jaarlijks onze eigen voetafdruk aan natureOffice rapporteren en ons doel is om deze te blijven verlagen. Zo hebben we met een nieuwe compressor 81 ton aan CO2-uitstoot bespaard, gelijk aan de emissies van 16 huishoudens. Ook gebruiken we gecertificeerde Nederlandse groene stroom. Eigenlijk bij alles waarin we investeren stellen we ons de vraag: is dit duurzaam? Dat gaat van een klimaatneutrale plaatbelichter tot reflecterende nieuwe dakbedekking dat beter isoleert en een luchtzuiverende werking heeft.”

Leeft duurzaamheid dan bij alle medewerkers van Tuijtel?

“Voor Albert Tuijtel, de eigenaar, heeft duurzaamheid een hoge prioriteit. Deze visie wordt niet aan de  medewerkers  opgedrongen, maar we worden er wel op allerlei manieren bij betrokken. Zo hebben we werkgroepen waarin medewerkers van verschillende afdelingen aan MVO-projecten werken. Dat gaat bijvoorbeeld over gerecycled afval in de kantooromgeving, een onderzoek naar duurzame verlichting en bewuster inkopen. Daarnaast hebben we voor elke medewerker een gepersonaliseerd MVO-boekje gemaakt. Daarin staat precies wat onze visie is, hoe ze dat in de praktijk kunnen brengen vanaf hun werkplek en antwoorden op veelvoorkomende vragen.”

Jullie klanten kunnen CO2 compenseren in Togo maar ook in de Biesbosch. Waarom hebben jullie voor deze projecten gekozen?

“Het project in Togo sprak ons erg aan omdat daarin veel samenkomt. In verschillende dorpen worden bomen aangeplant, waterbronnen gebouwd en scholen opgeknapt. Ik ben er geweest en heb kunnen zien hoe de CO2-compensatie wordt besteed. Naast bosbeplanting en het onderhoud hiervan, krijgen dorpsbewoners ook onderwijs over het runnen van de boomkwekerij, een schapenfokkerij en het houden van bijen. Tegelijkertijd vroegen onze klanten steeds meer of het ook mogelijk was in regionale projecten te compenseren. Daarom hebben we samen natureOffice en het Nationaal Park De Biesbosch een project opgezet, Nederland Plus. Dat past echt bij ons en ligt ook nog eens in de achtertuin. In de eerste negen maanden van 2018 heeft De Biesbosch al € 3.090 via compensatie van onze opdrachtgevers mogen ontvangen.

Gaat het alleen om duurzaamheid, of is het ook een slimme manier om je bedrijf te positioneren?

“De spelers in onze markt zijn redelijk vergelijkbaar. En ook al onderscheiden we ons in kwaliteit, prijs wordt al gauw een middel waarop keuzes worden gemaakt. Wij zien duurzaamheid dan inderdaad ook als een onderscheidend vermogen. Maar het is geen kunstje of truc. Als je bekend staat als duurzame kwaliteitsdrukker, dan moet je het ook waarmaken. Wij staven het met echtheid. Die transparantie is zichtbaar in ons duurzaamheidsverslag, waarvan een nieuwe versie in 2019 verschijnt. Wij willen graag vooroplopen, omdat we overtuigd zijn van de noodzaak nu te handelen en prioriteit te geven aan duurzame oplossingen".

Foto: Tuijtel