18-02-2019 16:16 | Door: Emma Rotman

27 miljoen drinkbekers verduurzamen op jaarbasis: dat is één van de maatregelen van Jumbo om de plastic voetafdruk te verkleinen. De supermarkt onderzoekt op verschillende locaties hoe de hoeveelheid afval verminderd kan worden.

Vanaf maart onderzoekt Jumbo waar en wanneer klanten en medewerkers gebruikmaken van drinkbekers, met als doel om meer dan 27 miljoen drinkbekers per jaar te verduurzamen. Het project is geselecteerd door Rijkswaterstaat als icoonproject om bij te dragen aan minder en beter recyclebare bedrijfsafvalstromen.

Olaf de Boer, directeur Buying en Merchandising: “Naast het verminderen en verbeteren van onze productverpakkingen willen we ook bijdragen aan hergebruik en recycling van verpakkings- en gebruiksmaterialen. Alleen daardoor kunnen we toewerken naar circulariteit.”

Minder plastic verpakkingen

Naast het verduurzamen van drinkbekers richt Jumbo zich op het verminderen van plastic verpakkingen. Sinds vorig jaar worden de biologische gember, flespompoen en courgette al voorzien van een natuurlijk etiket door middel van lasertechniek. Dit voorjaar komen daar de biologische avocado’s en kiwi’s bij.

Een andere maatregel is het gebruik van één soort materiaal (mono-materiaal) in verpakkingen. Op die manier zijn verpakkingen gemakkelijker te recyclen. Zo krijgt verse vis een verpakking van mono-materiaal dat bestaat uit voor 80 procent gerecycled plastic.

Afspraken

De inspanningen van Jumbo staan niet op zichzelf. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte afspraken met alle supermarkten om verpakkingen te verduurzamen. In 2025 moet het aantal verpakkingen bijvoorbeeld met 20 procent zijn gedaald.

De verpakkingen die nog wel gebruikt worden, moeten voor 95 procent recyclebaar zijn. Alle papieren en kartonnen verpakkingen moeten volledig gecertificeerd zijn. En waar nog wel plastic gebruikt wordt, moet dit voor minstens de helft uit gerecycled materiaal bestaan.

Diverse supermarkten ondernemen al stappen om minder plastic te gebruiken. In Amsterdam opende in 2018 een plasticvrije supermarkt. Vorig jaar lanceerde Lidl een duurzaam alternatief voor het plastic tasje bij de groente- en fruitafdeling.

BRON: JUMBO | AFBEELDING: ADOBE STOCK