25-02-2019 16:10 | Door: Bas Joosse

Vorige week committeerden 75 bedrijven en organisaties zich met het Plastic Pact aan het verminderen van plastic afval. Sommige bedrijven zijn echter al een paar stappen verder. De komende maanden doen zes bedrijven pilots om het gebruik van plastic, metaal en drinkverpakkingen (PMD) terug te dringen en de recycling ervan te bevorderen.

De pilots vinden plaats in drie deelgebieden: scheiden en recyclen van PMD-verpakkingen, gedragsbeïnvloeding voor betere afvalscheiding en preventie en hergebruik van verpakkingen. De proeven maken deel uit van het programma VANG Buitenshuis, dat als doel heeft om de hoeveelheid restafval uit de kantoren-, winkel- en dienstensector te halveren in 2022. Het doel is meer te recyclen, minder grondstoffen te gebruiken en zo een stap te zetten naar een circulaire economie.

Scheiden en recyclen

In de eerste categorie krijgen NS en Landal GreenParks ondersteuning van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV bij hun pilots. Het vervoersbedrijf scheidt sinds 2015 op meerdere stations PMD en organisch afval. Ook in een deel van de treinen gebeurt dit. In de pilot wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om het PMD-afval te laten scheiden via een nascheidingsinstallatie.

Op de campings en bungalowparken van Landal Greenparks moet de inzameling en recycling van het afval financieel haalbaar gemaakt worden. Om dit te doen, moet er meer PMD gescheiden worden en moet de kwaliteit van de recycling omhoog.

Recycling beïnvloeden en bevorderen

IKEA en PricewaterhouseCoopers krijgen financiële ondersteuning om maatregelen voor gedragsbeïnvloeding te ontwikkelen. PwC gaat onderzoeken hoe afval gescheiden wordt door kantoorpersoneel en op welke manier de afvalscheiding beïnvloed kan worden. Uiteindelijk moeten ‘inspirerende gedragsinterventies’ ontwikkeld worden. Bij woonwarenhuis IKEA komt de focus te liggen op de afvalscheiding door bezoekers van de zelfbedieningsrestaurants. Er worden manieren ontwikkeld en getest om de afvalscheiding positief te beïnvloeden.

Verpakking en hergebruiken

De pilots voor het hergebruik van verpakkingen vinden onder andere plaats bij supermarktketen Jumbo. Vanaf maart onderzoekt het bedrijf waar en wanneer klanten en medewerkers gebruikmaken van drinkbekers, met als doel om meer dan 27 miljoen drinkbekers per jaar te verduurzamen. “Naast het verminderen en verbeteren van onze productverpakkingen willen we ook bijdragen aan hergebruik en recycling van verpakkings- en gebruiksmaterialen. Alleen daardoor kunnen we toewerken naar circulariteit”, stelde Olaf de Boer, directeur Buying en Merchandising eerder.

Ook het Amsterdamse bedrijf Ozarka krijgt ondersteuning van Rijkswaterstaat. Ozarka heeft als doelstelling om wegwerpplastic uit te bannen. Ozarka verkoopt producten in plastic verpakkingen met statiegeld erop. De verpakkingen waar geen plastic in zit, zijn ook 100 procent recyclebaar; glas is hier een voorbeeld van. Zowel Ozarka als Jumbo krijgen een financiële bijdrage van Rijkswaterstaat.

Bron: Rijkswaterstaat | Afbeelding: Adobe Stock