28-03-2019 14:33 | Door: Sanne Bode

Steeds meer supermarkten zetten in op het verminderen van verpakkingsmateriaal, om de doelstellingen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel voor 2025 te halen. DuurzaamBedrijfsleven zet een aantal initiatieven op een rij.

Vorige maand maakte de supermarktbranche via het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) bekend dat er in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkt moet liggen. Behalve het reduceren van verpakkingen, moeten verpakkingen die in 2025 in de winkel liggen voor 95 procent recyclebaar zijn. Het plastic verpakkingsmateriaal moet voor de helft uit gerecycled materiaal bestaan en het karton moet 100 procent gecertificeerd zijn. Dat betekent werk aan de winkel.

Om deze ambitieuze doelstellingen te kunnen bereiken, zijn verschillende supermarkten al begonnen met het aanscherpen van hun verpakkingsbeleid. Deze week startte Albert Heijn nog met een groente- en fruitafdeling zonder plastic. Met deze test onderzoekt de supermarktketen hoe producten zich zonder plastic verpakking houden en hoe de klant hierop reageert. Ook andere supermarkten nemen verschillende maatregelen om het aandeel verpakkingsmateriaal in hun winkels te verkleinen.

Jumbo verduurzaamt drinkbekers

Supermarktketen Jumbo kondigde aan op jaarbasis 27 miljoen drinkbekers te willen verduurzamen. Deze maand startte de supermarkt met een onderzoek om erachter te komen waar en wanneer klanten en medewerkers de drinkbekers gebruiken. Rijkswaterstaat selecteerde het project als icoonproject dat bijdraagt aan minder en beter recyclebare bedrijfsafvalstromen.

Olaf de Boer, directeur Buying en Merchandising: “Naast het verminderen en verbeteren van onze productverpakkingen willen we ook bijdragen aan hergebruik en recycling van verpakkings- en gebruiksmaterialen. Alleen daardoor kunnen we toewerken naar circulariteit.”

Lidl en Albert Heijn doen plastic zakjes in de ban

De Duitse supermarktketen Lidl introduceerde afgelopen zomer de Green Bag: een duurzaam alternatief voor de veelgebruikte plastic groente- en fruitzakjes. Het bedrijf wil daarmee af van de eenmalige plastic zakjes waarvan jaarlijks zestig miljoen worden gebruikt. Klanten kunnen voor 69 eurocent twee herbruikbare groente- en fruittasjes kopen. De tasjes zijn licht en sterk waardoor ze langer meegaan en hygiënischer omdat ze in de wasmachine kunnen. 

De Green Bag past in het supermarktbeleid dat is gericht op het verminderen van plastic, het verbeteren van recycling en gebruik van innovatieve verpakkingen. Naast Lidl introduceerde ook Albert Heijn het afgelopen jaar duurzame groente-, fruit- en broodtasjes als duurzaam alternatief voor de plastic zakjes.

Plus stopt met zwarte kunststof verpakkingen

Supermarktketen Plus kondigde vorig jaar aan te stoppen met het gebruiken van zwarte kunststof verpakkingen. De reden daarvoor is dat deze verpakkingen onvoldoende worden herkend in de sorteerinstallatie waardoor ze niet worden gerecycled. Karen van de Stadt van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken licht toe: “Door voor andere kleuren of transparante verpakkingen te kiezen, kunnen de verpakkingen wel worden gerecycled."  

Deze maatregel maakt deel uit van een bredere aanpak van Plus om het verpakkingsbeleid te verduurzamen. Het uitgangspunt is dat alle verpakkingen goed te recyclen moeten zijn binnen de huidige inzamelsystemen. Van verpakkingsmaterialen die lastig te recyclen zijn, neemt Plus daarom afscheid.

Lees ook: Ondanks de vele tegengeluiden zijn voedselverpakkingen onmisbaar. Welke voor- en nadelen hebben voedselverpakkingen?

Beeld: Adobe Stock