19-09-2019 11:35 | Door: Bas Joosse

De Europese verkoper van Coca-Cola vervangt binnen een aantal maanden het plastic krimpfolie om de blikjes door een kartonnen alternatief. Hiermee wil Coca-Cola Europe Partners (CCEP) jaarlijks 4.000 ton wegwerpplastic besparen.

Het krimpfolie wordt gebruikt om de blikjes bij elkaar te houden en als multipacks te verkopen. Het folie is volgens CCEP lastiger te recyclen dan andere plastics en in veel landen waar de folie gebruikt wordt, kan het helemaal niet gerecycled worden. Daardoor eindigt veel folie op de vuilnisbelt.

CCEP produceert en verkoopt producten van Coca-Cola in dertien West-Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Naast Coca-Cola vallen ook merken als Fanta, Sprite en Dr. Pepper onder het concern.

“We weten dat consumenten zoeken naar duurzamere alternatieven voor verpakkingen. We zijn vastbesloten om al het onnodige wegwerpplastic te verwijderen uit onze producten”, stelt Joe Franses, vicepresident duurzaamheid bij CCEP.

Ambities Coca-Cola

Coca-Cola heeft grote duurzame ambities. Zo moeten eind dit jaar alle flesjes die in Nederland geproduceerd worden voor de helft uit gerecycled plastic bestaan. Daarnaast wordt ook stevig ingezet op de recycling van verpakkingen. Voor de zomer lanceerde het bedrijf een campagne met als slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’: koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recyclen. In 2025 moeten alle verkochte flesjes en blikjes volledig gerecycled worden.

Alternatieven voor krimpfolie

Krimpfolie en plastic verpakkingen worden vrijwel overal in de verpakkingsindustrie gebruikt. Diverse bedrijven ontwikkelen alternatieven. Verpakkingsfabrikant Smurfit Kappa lanceerde aan het begin van dit jaar ‘Nor-Grip’, een tray van golfkarton ter vervanging van krimpfolie. Deze is geschikt voor veel producten die in grote flessen geleverd worden, zoals frisdranken, kookolie, water en schoonmaakmiddelen. Of CCEP ook gebruik gaat maken van Nor-Grip, is niet duidelijk.

Een teler van puntpaprika's ontwikkelde vorig jaar een verpakkingsmethode waarbij twee puntpaprika's bij elkaar gehouden worden door een papieren banderol in plaats van een plastic verpakking.

Bron: Coca Cola European Partners | Afbeelding: Adobe Stock