14-10-2019 10:31 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Op welke manier kunnen bedrijven aan de slag met duurzaam verpakken en hoe kun je de consument daarbij betrekken? Deze vraag stond centraal tijdens de Verdiepingsbijeenkomst Duurzaam Verpakt. Een duurzaam verpakkingsontwerp is immers dé manier om met je klant te communiceren en invloed uit te oefenen op diens productkeuze.

Na het succesvolle thema-event over duurzaam verpakken, waarbij meer dan tweehonderd professionals uit het bedrijfsleven aanwezig waren, bracht DuurzaamBedrijfsleven afgelopen woensdag opnieuw 25 stakeholders uit de verpakkingsketen bij elkaar tijdens de Verdiepingsbijeenkomst Duurzaam Verpakt. De bijeenkomst werd in samenwerking met Smurfit Kappa georganiseerd.

Hester Klein Lankhorst, directeur van Rebel Next Economy, deelde tijdens dit event haar ervaring op het gebied van het recyclebaar maken van verpakkingen en het toepassen van gerecyclede content.

Amber Harms werkt bij Nestlé als environmental sustainability communications manager voor Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika. Zij deelde haar expertise op het gebied van branding en communicatie: verpakkingen zijn een kans om de consument te bereiken, maar brengen ook uitdagingen met zich mee. Hoe communiceert een multinational als Nestlé daarover?

DuurzaamBedrijfsleven stelde aan beide verpakkingsexperts een aantal vragen.

Hester Klein Lankhorst: “Ga met ketenpartners het gesprek aan over recycling”

Hester Klein Lankhorst is vanaf 2018 betrokken bij advies- en projectbureau Rebel Group, waar ze startte met het nieuwe bedrijfsonderdeel ‘Rebel Next Economy’.

Waar lopen bedrijven tegenaan bij het verduurzamen van hun verpakkingen?

"De capaciteiten van gerecycled materiaal zijn nog niet altijd hetzelfde als van nieuw materiaal, wat van invloed is op de functionaliteit van een verpakking. Voor de foodsector is het geschikt maken van verpakkingen voor voedsel (food grade), waarin gerecycled materiaal is verwerkt, een specifieke uitdaging. Daarnaast is de beschikbaarheid van sommige gerecyclede materialen nu nog beperkt."

Waar kunnen bedrijven het beste mee beginnen?

"Goed afdanken is de eerste stap. Zorg er dus voor dat de materialen in je verpakking goed te scheiden zijn. Wil je van virgin naar gerecyclede content, begin dan niet met de voedselverpakkingen maar met de omverpakkingen. Daar kun je snelle winsten op behalen omdat die aan minder strenge eisen hoeven te voldoen. Ik zie veel bedrijven beginnen met voedselverpakkingen en ook daar is steeds meer mogelijk, maar dat is echt de premier league."

Zijn verpakkingen al 100 procent recyclebaar?

"De techniek is er, maar niets is 100 procent recyclebaar omdat er altijd wel wat uitvalt. Honderd procent circulair, ik weet niet of we dat ooit moeten zeggen. Bedrijven moeten vooral eerlijk zijn en dus niet ten onrechte beloven dat ze iets al doen. Als je bijvoorbeeld ziet dat jouw verpakking wel recyclebaar is, maar (nog) niet wordt gesorteerd, ga dan het gesprek daarover aan. Een kleine stap in een groot bedrijf heeft zóveel impact."

Hoe kijk jij terug op de Verdiepingsbijeenkomst?

"Mijn doel was dat deelnemers onderbouwde keuzes kunnen maken en zich niet hoeven te laten leiden door wat hun gevoel zegt. Dat komt namelijk vaak niet overeen. Ik wilde ervoor zorgen dat deelnemers op de hoogte zijn van de feiten en welke stappen zij voor hun eigen bedrijf wel of niet kunnen zetten."

Amber Harms: “Communiceer open over uitdagingen”

Amber Harms werkt sinds vier jaar bij Nestlé. Ze creëerde daar haar eigen duurzaamheidsfunctie, wat haar een plek opleverde in de Duurzame Jonge 100 lijst van 2019. Ze is bij Nestlé werkzaam als environmental sustainability communications manager voor Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Transparant communiceren, wat houdt dat in voor een bedrijf als Nestlé?

"Transparant communiceren is een verantwoordelijkheid voor ons. Het is voor de buitenwereld alleen mogelijk om bedrijven verantwoordelijk te houden als we eerlijk zijn over de aard en impact van ons werk. Dat heeft twee kanten: enerzijds gaat het over onze openheid van zaken naar de buitenwereld. Anderzijds is verduurzaming zo’n complex onderwerp dat consumenten zich echt moeten kunnen verdiepen in de materie om er een gefundeerde mening over te kunnen vormen. Natuurlijk willen consumenten ook weten wat er in hun voeding zit en waar het vandaan komt. Daar willen we aan voldoen."

Welke kansen biedt een duurzame verpakking voor branding en communicatie?

"Veel grote voedingsmiddelenconcerns streven naar 100 procent recyclebare en herbruikbare verpakkingen in 2025. Toch wordt er op dit moment nog veel te weinig plastic daadwerkelijk gerecycled. De 100 procent ambitie is dus niet genoeg. We moeten anders kijken naar de manier waarop we produceren en consumeren. Branding en communicatie heeft veel invloed op onze interactie met verpakkingen, als producent en consument. Hoe kun je een duurzame(re) verpakking gebruiken om dat verhaal over te brengen aan de consument?"

"Laat als bedrijf zien wat je doet en wat de impact daarvan is"

Waar ben je tijdens jouw sessie op ingegaan?

"Tijdens de sessie zijn we ingegaan op de eerste stappen die je kunt zetten in het creëren van een afvalvrije wereld. Miljarden consumenten kopen dagelijks onze producten, wat tevens ons meest waardevolle middel is om hen bij duurzaamheid te betrekken. Dat doen we door duidelijk te zijn over wat een product een verantwoorde keuze maakt en door consumenten aan te moedigen om een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door nudges voor recycling van verpakkingen."

Wat is jouw tip voor andere bedrijven?

"Om een afvalvrije wereld te creëren, moeten we kijken naar meerdere oplossingen, samenwerking en innovatie op wijde schaal. Voor Nestlé zijn de verschillende percepties op afval in verschillende landen een uitdaging. Zo kan een bepaald materiaal in Duitsland een duurzaam alternatief zijn, terwijl dit in Nederland bij het restafval belandt. Hoe communiceer je daarover als multinational? Mijn standpunt daarin is: Deel deze informatie en wees open over uitdagingen. Als grote onderneming lig je onder een vergrootglas, omdat de perceptie over het algemeen luidt: hoe groter je bent, hoe minder duurzaam. Daarom moet je als bedrijf laten zien wat je doet en wat de impact daarvan is."

Lees ook het artikel over de verpakkingsbijeenkomst die plaatsvond op 18 juni: Duurzaam Verpakt 2019: samen innoveren

Beeld: Smurfit Kappa | Portret: KIDV