23-01-2020 15:30 | Door: Sanne Bode

In 2018 werden er zo'n 504 miljoen pakketjes in Nederland vervoerd. Piekmomenten zoals Black Friday schroeven dit aantal in rap tempo omhoog. Erik Bunge, CEO Benelux bij verpakkingsgigant Smurfit Kappa, vertelt over duurzame ontwikkelingen in de e-commerce en legt uit wat een unboxing moment is.

De e-commerce sector is een enorm snelgroeiende markt. Hoe speelt Smurfit Kappa daar op in?

“Sinds een aantal jaar heeft de e-commerce markt in de Benelux onze volle focus. Het afgelopen jaar hebben we dit met een toegewijd team van vier mensen duidelijk in kaart gebracht. We willen de e-commerce markt beter begrijpen, door erachter te komen waar de problemen zitten en met de juiste verpakkingsoplossingen te komen. Onze uitdaging is om aansluiting te vinden met de markt om nog meer bewustwording over de duurzame mogelijkheden te creëren.

Door een duidelijke marktsegmentatie beschikken we over veel kennis van de verschillende typen bedrijven die actief zijn binnen de e-commerce markt. De uitdagingen van een startup, die kleine hoeveelheden verpakt, zijn bijvoorbeeld compleet anders dan die van een grote speler zoals Bol.com of Coolblue. Daarnaast heb je de retailers met een omnichannel benadering, waarbij de klantervaring centraal staat en gelijk moet zijn voor de verschillende kanalen. Veelal zijn retailers op het gebied van kleding, sport en electronics zoals G-Star, Footlocker en Hunkemöller daarin actief.

Al deze partijen hebben andere behoeftes. Als verpakkingsspecialist adviseren wij hen over hoe ze hun verpakkingen kunnen optimaliseren. Door de grote variëteit aan producten binnen e-commerce hanteren wij een indeling in categorieën waarbij we per categorie op zoek gaan naar de juiste oplossingen voor hun specifieke producten.”

Welke rol spelen digitale data(-analyses) voor verpakkingen in de e-commerce?

“Door de enorme groei zien we een omslag van handmatig naar geautomatiseerde verpakkingsprocessen. De grote jongens hebben vaak een geautomatiseerd inpakproces, terwijl de kleinere bedrijven het inpakken nog handmatig doen. Met de fit to size machines kunnen bedrijven hun producten scannen en op basis daarvan de afmetingen van de verpakking vaststellen. Als je eenmaal over zo’n machine beschikt, dan kun je een maximale verpakkingsoplossing bieden.

Er zijn echter nog maar weinig fit to size machines in de markt. Het merendeel koopt doosformaten in en neemt deze inkoopbeslissing voor een langere termijn. Wij helpen onze klanten door ze proactief te benaderen met verbeteringsrichtingen. Daarnaast richten wij ons op bedrijven die nog niet over zo’n machine beschikken, maar wel hun verpakkingsproces willen verbeteren.

Luister ook naar de DuurzaamBedrijfsleven podcast met Erik Bunge

Bedrijven die handmatig inpakken, geven wij advies met onze e-Dimension tool. Deze tool is ontwikkeld om tot een juiste afstemming te komen tussen de inhoud van het pakket en de doosafmeting. De tool geeft aan welk formaat verpakking het meest optimaal is om de verpakking zo goed mogelijk te vullen, met zo min mogelijk loze ruimte en dus zo min mogelijk opvulmateriaal. Daarmee kunnen klanten een enorme besparing realiseren.

Door met behulp van de e-Dimension tool data te verzamelen, kunnen we tot een juiste afstemming komen tussen de inhoud van het pakket en de juiste doosafmeting. Dit betekent dat je het aantal doosformaten kan reduceren en een betere match hebt tussen de producten die verstuurd worden en de afmeting van de te gebruiken doos. Het gevolg daarvan is minder verschillende afmetingen op voorraad, minder opvulmateriaal en een lagere milieu-impact.

"Het pakket is het eerste fysieke contact tussen webshop en de klant"

Het grote aantal webshops leidt ertoe dat het onderscheiden door een verpakking, de zogenaamde klantervaring, een steeds grotere rol speelt. Het pakket is het eerste fysieke contact tussen de webshop en de klant. Met behulp van data kunnen we onder meer meten wat de rol van de verpakking is in de klantreis. Wat is bijvoorbeeld de impact bij ontvangst van het pakket door de consument, het zogeheten unboxing moment? Welke rol speelt bedrukking en personalisatie bij de beleving van de consument? Leidt dit tot een herhalingsaankoop en dus meer conversie?”

Welke duurzame trends op verpakkingsgebied ziet u bij e-commerce bedrijven?

“De essentie van e-commerce is: Een product dat goed is verpakt en op tijd en onbeschadigd op het juiste adres arriveert. In dat proces zijn nog enorm veel verbeteringen mogelijk. We zien bijvoorbeeld veel producten die in een veel te grote doos zijn verpakt. Gelukkig is er een toenemende vraag naar duurzame verpakkingsoplossingen en meer gebruik van gerecyclede papiersoorten en paper based oplossingen ter vervanging van minder duurzame materialen.

De meeste bedrijven zijn hier al mondjesmaat mee bezig, de één weliswaar meer dan de ander. Duurzame verpakkingsoplossingen zijn bijvoorbeeld volledig natuurlijke verpakkingen om warme of juist koude producten te versturen, papieren productbeschermingsmateriaal met een honingraatstructuur ter vervanging van bubbeltjesplastic en interieurs van golfkarton of honingraatkarton in plaats van piepschuim om het product vast te zetten in een verpakking.

Daarnaast zien we de ontwikkeling van marktplaatsen toenemen. Verpakkingen kunnen door deze ontwikkeling onderhevig worden aan de richtlijnen van zo’n marktplaats. Kijk bijvoorbeeld naar Amazon met hun FFP (frustration free packaging) waarbij certificering vereist is. Wij zijn gecertificeerd om de verpakkingen die we leveren op deze vereisten te testen."

In de e-commerce sector bestaat een hoge variëteit aan verpakkingsoplossingen. Wat wordt hiermee bedoeld?

“Een e-commerce pakket moet aan veel eisen voldoen. Een voorbeeld hiervan is productbescherming. Een e-commerce pakket gaat door zoveel handen - en dat gebeurt niet altijd even zachtzinnig - waardoor het product goed gefixeerd moet worden. Wanneer er niet voldoende beschermend materiaal in zit en het product gaat beschadigd weer retour, dan is daar weinig duurzaams aan. Het doet de kosten alleen maar stijgen. Anderzijds mag er niet te veel (opvul)materiaal worden gebruikt, omdat dit niet duurzaam is. Uiteraard zijn daar slimme oplossingen voor, zoals een golfkarton interieur in een verpakking dat het product vastzet.

"Een e-commerce pakket moet aan veel eisen voldoen"

Daarbij komt ook de klantervaring. Veel bedrijven willen de aandacht trekken en vasthouden met een bijzondere bedrukking en een persoonlijke boodschap. Daarom is unboxing erg belangrijk: het moment waarop de klant het pakje uitpakt. Als je een pakje ontvangt waar je een schaar en een mes voor nodig hebt om het te openen en vervolgens blijft zitten met een heleboel vulmateriaal en afval, dan word je daar als klant niet blij van.

De ervaringen bij het openen van pakketjes worden veelvuldig gedeeld via sociale media, het aantal unboxing video's op YouTube is enorm (zie het voorbeeld hieronder, red.). Dit geeft al aan welk effect een originele en verrassende verpakking kan hebben op je conversie.”

Wat zijn de kansen en uitdagingen in de e-commerce wat betreft duurzaam verpakken?

“Er is enorm veel te winnen met het verduurzamen van verpakkingen. Ik bedoel hiermee onder andere de verpakkingen zelf: Hoe zorgen we ervoor dat er meer duurzame materialen gebruikt worden, dat er zo min mogelijk materiaal gebruikt wordt en dat de verpakkingen gemakkelijk recyclebaar zijn? Ter illustratie; een verpakking die helemaal van één materiaal gemaakt is, mono-materiaal dus, is gemakkelijker te recyclen dan wanneer er verschillende materialen worden gebruikt.

Daarnaast heb ik het ook over de impact van verpakkingen in de supply chain. Een te grote verpakking betekent onnodig transporteren van lucht en minder ruimte voor andere pakketjes. Dat heeft een negatief effect op de CO2-uitstoot. De optimalisatie van verpakkingen bij een groot en variërend assortiment is daarom een uitdaging. Anderzijds is het ook een kans: Een optimaal verpakkingsportfolio heeft niet alleen effect op de duurzaamheid van een onderneming, maar ook op de efficiëntie.”

Lees ook dit artikel: Twee innovatieve oplossingen uit de verpakkingswereld

Hoofdbeeld + portret: Smurfit Kappa | Video: Lumi.