02-09-2020 06:04 | Door: Teun Schröder

Unilever wil in 2030 stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen in de productie van schoonmaak- en wasmiddelen. De multinational zet 1 miljard euro apart voor de financiering van onderzoek naar koolstofarme- en biologisch afbreekbare producten.

De meeste schoonmaak- en wasmiddelen die nu verkrijgbaar zijn, bevatten chemicaliën die gemaakt zijn van fossiele brandstoffen. Deze chemicaliën zorgen voor 46 procent van de totale CO2-afdruk van het product. Unilever hoopt dat de voetafdruk daalt door de fossiele chemicaliën te vervangen door duurzame alternatieven. De levensmiddelengigant verwacht dat nieuwe methoden kunnen leiden tot een reductie van 20 procent.

Investeren in biotechnologie

De 1 miljard euro die Unilever investeert gaat naar biotechnologisch onderzoek voor koolstofarme chemicaliën, biologisch-afbreekbare en waterefficiënte productformules. Daarnaast wil het bedrijf het gebruik van nieuw plastic halveren in aanloop naar 2025. Innovaties op het gebied van verpakking spelen hier een belangrijke rol. Al in 2023 moet minimaal 50 procent van het verpakkingsmateriaal van gerecycled plastic zijn.

Lees ook: DSM innoveert: de natuur als gereedschapskist voor een gezonde en duurzame wereld

Unilever wordt CO2 neutraal

De ambitie van Unilever vormt een belangrijk onderdeel van de ‘Clean Future’ strategie, waarmee het de ontwikkeling, productie en verpakking van bekende schoonmaakmiddelen als Omo, Glorix en Robijn fundamenteel wil veranderen. Het initiatief is een belangrijke stap op weg naar de belofte van Unilever om in 2039 CO2-neutraal te worden.

Lees ook: Unilever gaat ontbossing tegen dankzij gps-data van satellieten

“De vraag naar schoonmaakproducten is de afgelopen maanden ongekend geweest”, zegt Annemarieke de Haan, General Manager Unilever Benelux in het persbericht. “En we zijn er trots op dat we een bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen het coronavirus. Maar we mogen de milieucrisis niet uit het oog verliezen. We maken samen gebruik van ons thuis en het is onze plicht om het te beschermen.” 

Bron: Unilever | Beeld: Adobe Stock