16-09-2020 09:59 | Door: Sanne Bode

Een circulaire bedrijfsvoering staat bij verpakkingsgigant Smurfit Kappa aan de basis van alles wat het doet. Met 350 productielocaties in 35 landen, 64.000 klanten en 46.000 medewerkers wereldwijd, heeft de leverancier van op papier gebaseerde verpakkingen een grote impact in de gehele waardeketen van verpakte goederen.

Duurzaamheid is in elke vezel verankerd, stelt Smurfit Kappa in het Sustainable Development Report (SDR) over 2019. Het rapport is opgebouwd rond drie belangrijke pijlers: Planet, People en Impactful Business. Dit artikel deelt de belangrijkste resultaten op elk van de pijlers, geïllustreerd met praktische voorbeelden vanuit de Benelux. 

Planeet: CO2-uitstoot terugdringen

Smurfit Kappa werkt volgens de principes van de circulaire economie. Dat betekent dat de gebruikte materialen zoveel mogelijk worden hersteld, hergebruikt en gerecycled – en dat met name in de eigen fabrieken.

Het verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering is daarbij een belangrijk speerpunt. De verpakkingsgigant rapporteerde een reductie van 32,9 procent van de fossiele CO2-uitstoot tussen 2005 en 2019. Die reductie moet de komende jaren verder worden doorgezet, naar 40 procent in 2030.

Inzet scheepvaart

Eén van de manieren waarop Smurfit Kappa dat realiseert in de Benelux, is door (een deel van het) het oud papier bij de papierfabrieken in Renkum en Roermond per schip aan te voeren in plaats van met vrachtwagens.

"Door de inzet van scheepvaart halen wij op jaarbasis bijna 2.800 vrachtwagens van de weg"

Jeroen Broens, managing director bij Smurfit Kappa Parenco in Renkum, vertelt: “Wij zijn enthousiast dat we voor een gedeelte van onze transporten tegenwoordig gebruik maken van de scheepvaart. Als we kijken naar de omschakeling van de transporten van oud papier, krijt (één van onze belangrijkste vulstoffen) en gereed product, halen wij daarmee op jaarbasis bijna 2.800 vrachtwagens van de weg. De precieze CO2-besparing is afhankelijk van meerdere variabelen, maar we schatten in dat dit rond de 390 ton CO2 per jaar is. Een mooie verduurzaming én een bijdrage aan het verminderen van drukte op de weg.”   

Mensen: Duurzame inzetbaarheid van medewerkers

Een duurzaam bedrijf functioneert niet zonder duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers. Smurfit Kappa vindt het daarom van groot belang dat medewerkers gezond zijn en hun werk veilig kunnen uitvoeren. Daarnaast legt het bedrijf de focus op (persoonlijke) ontwikkeling, inclusie en diversiteit.

Om talentvolle medewerkers zichzelf zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen, werkt Smurfit Kappa aan een speciale 'academy' met programma's voor onder andere medewerkers in het midden- en seniormanagement. Smurfit Kappa Benelux is al een aantal jaar bezig om het ontwikkelaanbod te verrijken.

Traineeship voor starters

Een voorbeeld daarvan is het tweejarige traineeship voor starters. Evelien Broers, specialist marketing en communicatie, was één van de eerste deelnemers: "Alweer bijna vijf jaar geleden startte ik met het traineeship bij Smurfit Kappa Benelux. Nog altijd heb ik alles behalve spijt van deze keuze. Wat ik bijzonder vind aan het traineeship is de hoge mate van aandacht die aan de trainees wordt besteed. Niet alleen in de vorm van een breed scala aan skills- en persoonlijke ontwikkelingstrainingen, maar ik heb bijvoorbeeld ook meetings gehad met Erik Bunge, CEO Smurfit Kappa Benelux, waarin ik mijn project mocht presenteren. Het programma was een geweldige manier om meerdere afdelingen en lagen van het bedrijf te leren kennen en in korte tijd een groot netwerk op te bouwen. Daar pluk ik nog elke dag de vruchten van."

SKYPE

Daarnaast is er een specifiek programma ontwikkeld voor Young Professionals: Smurfit Kappa Young Professional Expeditie (SKYPE). In dit programma worden onder meer masterclasses georganiseerd en komen onderwerpen zoals reflectie, persoonlijke en professionele ontwikkeling aan bod. De kapstok waar het programma aan wordt opgehangen is het door Smurfit Kappa ontwikkelde Open Leadershipmodel, waarin een aantal ontwikkelgebieden zijn gedefinieerd die de basis vormen voor management ontwikkelprogramma's wereldwijd. Over het programma vertelt management development manager Monique Vrolijk: "SKYPE biedt een belangrijke doelgroep, young professionals, niet alleen de mogelijkheid hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen, maar ook om meer kennis over Smurfit Kappa op te doen. De groep deelnemers bestaat uit collega's die in een vergelijkbare fase van hun carrière zitten, maar allemaal in verschillende vakgebieden werken en op verschillende locaties. Dat leidt tot praktisch toepasbare nieuwe inzichten en actieve kruisbestuiving."

Strategie: Impactvolle bedrijfsvoering 

Op strategisch vlak wil Smurfit Kappa duurzaamheid meetbaar, transparant en tastbaar maken voor haar klanten. Dat dit lukt, wordt bewezen door hun aanwezigheid op de FTSE4Good en het Ethibel’s Sustainable Investment Register. Ook is het opgenomen in het Solactive ISS ESG Beyond Plastic Waste Index. Om in deze index te worden opgenomen, moet je als bedrijf aan een aantal criteria op vlak van duurzaamheid voldoen, zodat beleggers er zeker van zijn dat het om groene bedrijven gaat.

Duurzaamheid moet meetbaar, transparant en tastbaar zijn voor klanten

Door 'fit-for-purpose' verpakkingen op de markt te brengen, wil het bedrijf zwerfafval minimaliseren en de duurzaamheid van verpakkingen verhogen. Daarnaast is het bedrijf overtuigd van het belang van een duurzame herkomst van grondstoffen. Inmiddels is 92,1 procent van alle verpakkingsoplossingen Chain of Custody-gecertificeerd, dat klanten garantie biedt voor de duurzame herkomst van de gebruikte grondstoffen. Door het aandeel 'virgin' materialen in verpakkingen waar mogelijk te reduceren, worden klanten geholpen in het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. 

Better Planet Packaging

In 2018 lanceerde Smurfit Kappa het Better Planet Packaging-initiatief, dat zich op duurzame verpakkingsoplossingen richt. Met innovatieve 'fit-for-purpose' ontwerpen, onderzoek, ontwikkeling en samenwerkingen met bestaande en nieuwe partners, wil het bedrijf nog meer duurzame impact maken. Twee duurzame verpakkingen, die het afgelopen jaar uit het Better Planet Packaging-initiatief zijn voortgekomen, zijn de Life Extended Display en de ThermoBox.

Life Extended Display

De Life Extended Display is een duurzame display, speciaal gemaakt voor retailers. "Het is soms lastig om de duurzaamheid van verschillende displays met elkaar te vergelijken”, legt Lex de Vries, business development manager display bij Smurfit Kappa Zedek in Deventer, uit. “Niet alleen de hoeveelheid gebruikt materiaal is van belang, ook de milieu-impact van de productie en hoe lang een display bruikbaar is, tellen mee. Met de Life Extended Display is aan alle facetten gedacht: niet alleen is deze gemaakt van hernieuwbaar en recyclebaar materiaal, ook kan hij tot wel twaalf weken op de winkelvloer staan. Uiteraard met de mogelijkheid voor de retailer om door te wisselen met promoties."

ThermoBox

De ThermoBox is een recyclebare, mono-materiaal verpakkingsoplossing voor bevroren goederen en dient als alternatief voor (piepschuim) EPS verpakkingen. Bij deze oplossing worden Hexacomb panelen in een golfkartonnen doos geplaatst. Net als EPS heeft Hexacomb een isolerende werking. Bovendien is de ThermoBox eenvoudig recyclebaar via de gebruikelijke afvalstroom voor papier. “Hexacomb is al een bekende vervanger voor EPS als het gaat om opvullen, bufferen en beschermen van producten in de verpakking, maar sinds kort hebben we nog een belangrijke toepassing getest: als verpakking voor bevroren en gekoelde producten, zoals diepvriesfriet, vlees of vis, kaas, maar ook chocolade en zelfs zaden”, zegt Robert Kruidenier, commercieel directeur bij Smurfit Kappa Hexacomb in Ermelo.

Verschil maken in gemeenschappen

Twee andere hoogtepunten die in het rapport worden gedeeld, zijn de oprichting van een duurzaamheidscommissie, die door de Raad van Bestuur is benoemd en een investering van 3,5 miljoen euro in maatschappelijke initiatieven, waaronder de gezondheid van kinderen en onderwijs. Het rapport laat zien hoe Smurfit Kappa haar ervaring, expertise en schaalgrootte inzet om duurzaamheid een flinke impuls te geven. Dat doet de verpakkingsgigant niet alleen zelf, maar juist ook voor en in samenwerking met klanten.

Lees en luister ook: 

Beeld: Smurfit Kappa