13-01-2017 09:18 | Door: Chris Thijssen

Generatie X, consumenten die zijn geboren tussen 1966 en 1981, is van alle generaties wereldwijd het meest actief met het kopen van producten op het internet, blijkt uit onderzoek van KPMG. Maar online retail gaat gepaard met retourzendingen en daarmee samenhangende CO2-uitstoot. Hoe kunnen retouren worden beperkt?

In 2016 kocht generatie X 20 procent meer producten dan de jongere generatie millennials, jongeren geboren tussen 1982 en 2001, blijkt uit onderzoek van KPMG. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat de babyboomers, de generatie die is geboren tussen 1964 en 1965, net zo vaak online winkelen als millennials.

Deze generatie geeft daarnaast meer geld uit dan de jongere generaties. Zo gaven de babyboomers in 2016 gemiddeld $ 203 per aankoop uit, tegenover $ 190 door generatie X en $ 173 door de millennials. KPMG verwacht echter dat de millennials de komende jaren een steeds groter aandeel in e-commerce krijgen.

CO2-uitstoot

Maar wie online bestelt, krijgt niet altijd het product thuis dat hij had verwacht. Zo kan een besteld kledingstuk te groot of te klein zijn of blijkt een kastje eenmaal thuis toch niet mooi in de kamer te passen. Online retail gaat dan ook gepaard met retourzendingen. Die brengen extra transport met zich mee, met meer CO2-uitstoot als gevolg. Niet duurzaam dus.

Verschillende bedrijven werken aan oplossingen voor dit probleem. DuurzaamBedrijfsleven Media zet er vier op een rij:

  • Betere productbeschrijving

Hoewel de retouren van webwinkel Bol.com volgens Huub Vermeulen, directeur operations & fulfilment bij het bedrijf, niet boven de 10 procent liggen, werkt de retailer er toch hard aan om retouren terug te dringen. Volgens Vermeulen zijn de meeste retourzendingen niet het gevolg van een slecht product, maar van het feit dat de consument niet goed weet wat voor product hij krijgt.

Om miskopen te voorkomen, richt het bedrijf zich daarom op zo duidelijk mogelijke productbeschrijvingen, met behulp van teksten, foto’s en video’s. Vermeulen: “Het belangrijkste is de klant beter te informeren, dat levert altijd iets op; de klant is tevredener, je houdt geld over en het is beter voor het milieu.” Lees hier het hele interview met Huub Vermeulen.

  • Duurzame kleding op maat

Het Finse herenkledingmerk Formal Friday dringt het aantal retourzendingen van klanten terug met een innovatieve webshop. Ook de juiste pasvorm en hoogwaardige materialen verminderen de milieu-impact van het merk. In de webwinkel van het Finse herenkledingmerk Formal Friday kiezen klanten een model dat het meest op henzelf lijkt qua lengte en gewicht. Dat model demonstreert vervolgens aan de hand van foto’s hoe elke maat van een kledingstuk op hem past.

In totaal laten 1.500 foto’s de hele collectie zien, gedragen door vijf verschillende modellen. Ook staan bij elk kledingstuk de exacte afmetingen van de verschillende maten vermeld. Door klanten te helpen direct de juiste maat te bestellen, vermindert Formal Friday naar eigen zeggen het aantal retourzendingen.

  • Thuis de juiste maat vinden

Met de SizeGenie, een kleine, opvouwbare 3D-scanner, kunnen consumenten thuis hun lichaamsmaten meten. Een online shopper kan de device in zijn computer inpluggen en ervoor gaan staan. In enkele seconden meet de scanner, gebaseerd op technologie van grote 3D-scanners die in de mode-industrie voor de productie van kleding worden gebruikt, accuraat de maten van een consument. Zo kan een persoon op een webshop de bijpassende maat vinden.

De start-up achter de SizeGenie bekijkt momenteel samen met retailers en andere geïnteresseerden de mogelijkheden voor de inzet en productie van het device.

  • Langere deadline beperkt retouren

Uit onderzoek blijkt verder dat het verlengen van deadlines van een retourzending het aantal retouren terugdringt. Zo zou een soep retourbeleid leiden tot meer aankopen, maar minder retourzendingen, stelt Ryan Freling, promovendus aan de University of Texas at Dallas, op basis van onderzoek.

Een mogelijke verklaring daarvoor is volgens Freling het endownment effect. Dit houdt in dat hoe langer consumenten een product bezitten, hoe meer ze zich eraan hechten. Zo wordt het minder denkbaar dat ze het product terugsturen, stelt de onderzoeker.

Foto:  / Shutterstock.com