04-04-2017 13:35 | Door: Chris Thijssen

H&M-groep presenteert een aantal nieuwe doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo wil het bedrijf in 2040 klimaatpositief zijn. Daarnaast streeft de retailer ernaar om in 2030 100 procent gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken.

Dat publiceert de H&M-groep, moederbedrijf van kledingketens als H&M, Cheap Monday, Monki en Weekday, dinsdag in zijn duurzaamheidsverslag over 2016.

Om uiterlijk in 2040 in de hele waardeketen klimaatpositief te maken, zegt het bedrijf zich te richten op onder meer energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energie. Verder wil de retailer technologische innovaties ondersteunen die de uitstoot van broeikasgassen kunnen absorberen.

In 2016 kwam 96 procent van de elektriciteit die door de H&M-groep in de eigen organisatie werd gebruikt van hernieuwbare bronnen. In 2015 lag dit aandeel nog op 78 procent. Daarnaast verminderde de H&M-groep zijn CO2-uitstoot in 2016 met 47 procent in vergelijking met 2015, valt in het rapport te lezen.

Duurzame materialen

Een andere nieuwe duurzaamheidsdoelstelling van de H&M-groep is het gebruik van 100 procent gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen voor alle producten in 2030. Andere duurzaam geproduceerde materialen, zijn onder meer katoen met certificering van het Better Cotton Initiative, op verantwoorde wijze verkregen dons en Tencel Lyocell.

Deze stap is onderdeel van de visie van H&M om volledig circulair te worden. Samen met de Ellen McArthur Foundation en het Stockholm Resilience Centre werkt de retailer in een onderzoeksproject aan de ontwikkeling van een circulair systeem voor de productie en het gebruik van textiel dat minder afhankelijk is van schaarse, natuurlijke grondstoffen.

Circulaire mode

“We willen onze omvang en schaal gebruiken om de verandering naar circulaire en duurzame mode te leiden en tegelijkertijd ons bedrijf nog ethischer maken. Dat is de reden waarom we een nieuw strategie hebben ontwikkeld om onze werkzaamheden op het gebied van duurzaamheid naar het volgende niveau te tillen”, zegt Anna Gedda, head of sustainability bij de H&M-groep, in het persbericht.

“We willen het goede voorbeeld geven, de weg vrijmaken en nieuwe dingen proberen – zowel als het gaat om de milieu- als sociale kant – om uiteindelijk fashion duurzaam te maken en duurzaamheid fashionable.”

Recycling

In 2016 lag het gebruik van gerecyclede of andere duurzame materialen door H&M op 26 procent. Daarnaast zamelde de retailer vorig jaar 16.000 ton textiel in via zijn winkels. Van het gebruikte katoen was 43 procent afkomstig van duurzame bronnen. In 2020 wil H&M alleen nog duurzaam geproduceerd katoen gebruiken.

Bron: H&M-groep | Foto: Sara Sette / Shutterstock.com