06-04-2017 21:00 | Door: Chris Thijssen

Greenchoice is door consumenten uitgeroepen tot het duurzaamste merk van Nederland in de Sustainable Brand Index 2017.

Dat werd donderdagavond bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Sustainable Brands Awards in de WesterUnie in Amsterdam. Naast overall-winnaar, werd Greenchoice ook winnaar in de branche Energie. Andere branchewinnaars zijn Ikea (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Zonnatura (Voedselwaren) en Triodos Bank (Banken).

De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 6.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal werden 135 Nederlandse merken in het onderzoek meegenomen.

Dit jaar wordt de Sustainable Brand Index voor het eerst in Nederland gepubliceerd. In Scandinavië, waar het onderzoek zeven jaar geleden werd geïntroduceerd, doen dit jaar negenhonderd merken mee.

Duurzaamheidsbeleid bedrijven

Volgens Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland is de Index een middel om het belang van goed beleid en communicatie op het gebied van duurzaamheid op de kaart te zeten bij Nederlandse bedrijven. “We zien dat veel bedrijven stoeien met hun duurzaamheidscommunicatie. Zij hebben vaak al hele goede initiatieven op het gebied van duurzaamheid binnen het bedrijf, maar zijn bang dat het als ‘greenwashing’ wordt gezien als zij er te snel over communiceren”, aldus Tillema in een persbericht.

Communiceren over duurzaamheid

Toch verwachten consumenten volgens Tillema van bedrijven te zien hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. “Dat spanningsveld proberen wij te doorbreken door inzichtelijk te maken wat consumenten verwachten en wat zij belangrijk vinden", vervolgt Tillema.

"Bovendien bieden we organisaties een handvat om hun duurzaamheidsbeleid en -communicatie verder te verbeteren en er met vakgenoten over te discussiëren. Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid een strategische pijler van ieder bedrijf wordt en dat consumenten beter begrijpen wat iedere organisatie wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid.”

Lees ook:

Sustainable Brand Index: Communicatie als drijver voor duurzaamheid

Bron: Sustainable Brand Index | Foto: Shutterstock.com