25-04-2017 15:16 | Door: Chris Thijssen

Van de honderd grootste kledingmerken publiceren er 32 over hun directe leveranciers. Vorig jaar waren dat er nog vijf uit veertig. Ondanks dat dit aantal stijgt, valt er nog veel winst te behalen.

Dat blijkt uit de Fashion Transparency Index 2017, een rapport van de non-profitorganisatie Fashion Revolution. In deze index zijn de honderd grootste wereldwijde mode- en kledingmerken en retailer gerankt op basis van hoeveel informatie zij publiceren over hun leveranciers, supply chain-beleid, werkwijze en hun sociale en ecologische impact.

DuurzaamBedrijfsleven zet de hoogst scorende merken, plus een paar merken die niet in de ranking zijn opgenomen, op een rij.

  • Adidas en Reebok: 121,5 punten

Adidas en Reebok scoorden overall het hoogst, met 121,5 punten uit 250. Beide merken geven al langer inzicht in de leveranciers met wie zij samenwerken. Ook deze hoogst scorende merken hebben volgens Fashion Revolution echter nog een lange weg te gaan om volledig transparant te zijn over hun leveranciers, supply chain-management en hun bedrijfsactiviteiten.

Lees ook:

H&M werd vorig jaar als tweede gerankt in de Fashion Transparency Index, met een score van 76 procent van het totaal. Die score ligt met 48 procent een stuk lager. Toch is het volgens Fashion Revolution aannemelijk dat merken met deze score, waaronder ook Marks & Spencer, volgens gedetailleerdere leveranciers- en fabriekslijsten publiceren. Daarnaast communiceren deze merken over gedetailleerde informatie, zoals hun beleid, procedures en sociale en ecologische doelstellingen.

Lees ook: Hoe H&M uiterlijk in 2040 klimaatpositief wil zijn

  • Gap en Puma: 115 punten

De omschrijving van hierboven geldt ook voor de merken Gap, Puma, Banana Republic en Old Navy, die 46 procent van het totaal aantal punten scoorden (115 punten). Vorig jaar september maakte Gap voor het eerst bekend met welke leveranciers het kledingmerk samenwerkt. Het kledingmerk publiceerde een 47 pagina’s tellend document van namen en adressen van leveranciers in landen als Bangladesh, Cambodja, China, Egypte, Guatemala, India en Indonesië. Puma publiceerde al eerder over zijn leveranciers.

Lees ook: Puma en BNP Paribas belonen duurzame investeringen van leveranciers

  • G-Star: transparant buiten de ranking

Een kledingmerk dat niet in de index is terug te vinden, maar volgens DuurzaamBedrijfsleven wel in deze toplijst hoort, is het Nederlandse merk G-Star. Het kledingmerk verbond zich als een van de eerste merken aan de Mode Tracker, een online tool van Made-By die onafhankelijke cijfers vrijgeeft over de duurzaamheid van modemerken.

De tool meet de jaarlijkse prestaties van een merk, zodat vooruitgang zichtbaar wordt. Naast G-Star maken ook Ted Baker en sinds kort We Fashion en Just Brands hun duurzaamheidsinspanningen inzichtelijk via de tool.

  • Lidl Duitsland: leidende supermarktketen

Als niet-kledingretailer zet supermarktketen Lidl in Duitsland stappen op het gebied van transparantie. Zo heeft de retailer in ons buurland een lijst met leveranciers voor textielproducten en schoenen gepubliceerd. De supermarktketen claimt de eerste levensmiddelenhandel te zijn die de productieketen van deze productgroepen transparant maakt.

Op zijn website heeft Lidl de namen en adressen van circa 650 leveranciers voor het textiel- en schoenenassortiment van het eigen merk van de retailer. Met de publicatie van de lijst, die voortaan om de zes maanden wordt bijgewerkt, wil de supermarktketen inzicht geven in zijn supply chain.

Bron: Fashion Revolution | Foto: seyephoto / Shutterstock.com