12-05-2017 12:10 | Door: Chris Thijssen

Grote spelers in de wereldwijde kledingindustrie, waaronder H&M, Inditex, Adidas, Kering en Marks & Spencer, hebben een overeenkomst ondertekend waarmee ze toezeggen een circulair businessmodel te versnellen.

De in totaal eenentwintig kledingbedrijven ondertekenden de overeenkomst tijdens de Copenhagen Fashion Summit, die donderdag plaatsvond. De ondertekenaars van de zogeheten Call to Action for a Circular Fashion System zetten zich in om een circulaire strategie te definiëren om doelen voor 2020 te stellen en om te rapporteren over de implementatie daarvan.

Doelen die onder de Call to Action vallen zijn onder meer het implementeren van ontwerpstrategieën voor circulariteit en het verhogen van de hoeveelheid ingezamelde gebruikte kleding en de hoeveelheid verkochte gebruikte kleding. Ook een toename van het aandeel van kleding gemaakt van gerecyclede textielvezels behoort tot de doelstellingen. 

Circulaire economie

“Het hedendaagse lineaire economische model, dat te veel kleren naar stortplaatsen en verbrandingsovens stuurt, is simpelweg niet duurzaam. Met een verwachte productietoename van 63 procent tegen 2030 hebben we geen andere keuze dan het versnellen van een circulair systeem dat materialen herstelt en regenereert”, zegt Eva Kruse, CEO van Global Fashion Agenda, in een persbericht.

De CEO ziet de ondertekening van de Call to Action for a Circular Fashion System dan ook als een belangrijke stap. “Ik beschouw dit als een duidelijk teken dat de industrie zich niet alleen bewust is van de nood om te veranderen en de nood om de streven naar een circulair systeem, maar ook als teken dat de sector klaar is om actie te ondernemen.”

Lees ook:

Adidas brengt 3 nieuwe sneakers van oceaanplastic op de markt

 

Bron: Copenhagen Fashion Summit | Foto: Copenhagen Fashion Summit