13-10-2017 10:24 | Door: Chris Thijssen

In totaal 36 grote kleding- en interieurmerken, waaronder Adidas, H&M, Nike, Levi’s en Ikea, beloven in 2025 uitsluitend duurzaam katoen in te kopen voor hun productie. Het doel is om samen de kledingindustrie te verduurzamen.

Dat kondigden de merken aan tijdens de jaarlijkse Textile Exchange Sustainability Conference, die nu plaatsvindt in Washington, D.C.

De kledingmerken stellen dat hun commitment zal helpen om duurzame praktijken in de gehele kledingsector aan te jagen. Dat moet bijdragen aan een verlaging van de milieu- en sociale kosten die vaak worden geassocieerd met katoenproductie, waaronder het gebruik van pesticiden, de uitstoot van broeikasgassen, uitputting van lokale waterbronnen en stijgende productiekosten.

Verduurzaming kledingsector

Volgens de Amerikaanse non-profitorganisatie Textile Exchange, die nauw met de kledingmerken samenwerkt, zijn er in de afgelopen jaren al aanzienlijke winsten geboekt als het gaat om de verduurzaming van katoenproductie. In 2016 is de productie van duurzaam katoen met 3 miljoen ton zelfs hoger dan ooit, stelt de organisatie.

Bedrijven verkopen echter minder dan een vijfde van de beschikbare duurzame katoen. Om van duurzaam katoen de standaard te maken, moet de hoeveelheid katoen die wordt geteeld en ingekocht volgens Textile Exchange dan ook aanzienlijk stijgen.

Duurzaam katoen

“De toezegging van de 36 kledingmerken laat zien dat er een echte vraag is naar duurzamer katoen, waarbij de milieu- en sociale kosten lager liggen”, meldt de organisatie. “De bedrijven bevinden zich in verschillende stadia op weg naar het gebruik van duurzaam katoen, maar sommigen betrekken hun katoen al uit volledig duurzame bronnen (bijvoorbeeld Ikea voor meubels, red.). Het is echter duidelijk dat samenwerking door de hele sector nodig is om een transformatie teweeg te brengen.”

Bron: Textile Exchange | Foto: Shutterstock.com