04-01-2018 06:47 | Door: Chris Thijssen

Nederlandse consumenten kopen bewuster en kiezen niet meer vanzelfsprekend voor nieuwe producten. Van de consumenten geeft bovendien 74 procent aan zijn koopgedrag deels of volledig te willen aanpassen ten gunste van duurzaamheid. Dat biedt kansen voor retailers.

Dat blijkt uit onderzoek van Q&A onder ruim 1.400 consumenten, in opdracht van ABN Amro. Vooral 45- tot 59-jarigen (77 procent) en 60-plussers (82 procent) zijn bereid hun koopgedrag aan te passen. Bij jongeren ligt dat anders: zij zijn zich bewust van het belang van duurzaamheid, maar 40 procent past zijn leefstijl niet aan.

Lees het rapport

De bereidheid om het koopgedrag aan te passen, wordt volgens het onderzoek mede bepaald door het aanvaardbare prijsvoordeel van een product. Zo moet de prijs van tweedehands (-43 procent), gerecyclede (-25 procent) en refurbished (-35 procent) producten onder de prijs voor standaardproducten liggen. Volgens ABN Amro is het opvallend dat consumenten voor nieuwe duurzame producten 12 procent meer willen betalen dan voor standaard producten.

Circulaire producten

Verder blijkt uit het onderzoek dat de consument vaker kiest voor circulaire producten. Zo staat 54 procent van de consumenten ervoor open om duurzame producten te kopen. Voor tweedehands is dit 67 procent. Hierbij zijn consumenten eerder bereid om gerecyclede producten (46 procent) dan refurbished producten (38 procent) te kopen.

Van de consumenten zegt 86 procent duurzame producten aan te schaffen vanuit milieuoverwegingen. Dat geldt ook voor gerecyclede producten (82 procent). Tweedehands (69 procent) en refurbished (65 procent) producten worden vanuit kostenbesparing aangeschaft.

Kansen voor retail

Volgens ABN Amro kunnen retailers inspelen op het feit dat consumenten bereid zijn om hun koopbeslissingen aan te passen. “De trend om bewuster te consumeren houdt de komende jaren aan. Hierbij rekenen consumenten op prijsvoordeel bij circulaire producten, terwijl duurzame producten juist duurder mogen zijn. Retailers staan voor de uitdaging om glashelder te communiceren over het product en hoe de prijs is opgebouwd”, zegt Henk Hofstede, sector banker retail van ABN Amro, in een persbericht.

Volgens Hofstede zegt 60 procent van de jongeren bewust te kopen en het eigen koopgedrag (deels) te willen veranderen. “Deze groep is echter minder vaak bereid het koopgedrag aan te passen dan andere leeftijdsgroepen. Het is dus belangrijk om ook de nieuwe generatie te overtuigen met hoogwaardige, eigentijdse producten in combinatie met duidelijke communicatie over de prijs.”

Ook liggen er kansen om in te haken op de bereidheid van 60-plussers om hun koopgedrag aan te passen, stelt Hofstede. “Nederland vergrijst en als winkelier is het slim om op de behoeften van deze groep in te spelen.”

Bron: ABN Amro | Foto: Adobe Stock