30-01-2018 14:49 | Door: Chris Thijssen

TUI fly Benelux voegt een nieuwe Boeing 737 Max toe aan zijn vloot. Dit nieuwste Boeing-model verbruikt 14 procent minder brandstof in vergelijking met de 737 Next Generation-toestellen uit de TUI fly-vloot.

De energie-efficiëntie is te danken aan een nieuwe motor en een verbeterd aerodynamisch ontwerp. Dat verkleint de impact op het milieu en het geluidsniveau met 40 procent ten opzichte van vliegtuigen van de vorige generatie, aldus TUI Nederland.

Milieu-impact

Met de aanschaf van de nieuwe Boeings investeert de reisorganisatie naar eigen zeggen bewust in de toekomst en het milieu.

“Dankzij zijn efficiënte aerodynamica en geavanceerde technologie bereikt de 737 Max een ongeëvenaard niveau in de luchtvaart”, zegt Gunther Hofman, managing director van TUI fly Benelux, in een persbericht. “Zijn prestaties sluiten perfect aan op de filosofie van TUI fly, die gebaseerd is op efficiëntie, vernieuwing en duurzaamheid. Door te kiezen voor nieuwe vliegtuigen biedt TUI fly haar reizigers het modernste comfort en realiseren we tegelijkertijd een kleinere impact op het milieu.”

Vier toestellen in 2018

TUI fly Benelux is volgens TUI Nederland de eerste luchtvaartmaatschappij in de Benelux die met de 737 Max gaat vliegen. In mei wordt de Benelux-vloot met nog drie van deze toestellen uitgebreid en in december volgt een vierde toestel.

De nieuwe Boeing, die dinsdag op luchthaven Zaventem landde, is de eerste van in totaal zeventig 737 Max-toestellen die de internationale TUI Group heeft aangekocht. In mei wordt de Benelux-vloot met drie van deze toestellen uitgebreid. In december volgt een vierde toestel.

Uitstoot luchtvaart

Eerder ging DuurzaamBedrijfsleven Media in gesprek met Arjan Kers, general manager bij TUI Nederland, en Melvin Mak, manager of sustainability bij TUI Nederland, over verduurzaming binnen TUI. Daar kwam onder meer in naar voren dat TUI de milieu-impact van zijn activiteiten zoveel mogelijk probeert te beperken. De reisorganisatie ziet de uitstoot van de luchtvaart voor de lange termijn echter als een grote uitdaging.

“Ik zal niet suggereren dat vliegen op dit moment milieuvriendelijk of duurzaam is. Als je naar een verre bestemming gaat, dan moet je dat vliegtuig instappen”, zei Mak destijds. Om de milieu-impact van de luchtvaart te verkleinen, ziet hij met name kansen voor samenwerking, onder meer met vliegtuigbouwers.

Volgens Kers heeft TUI Group, vergeleken met andere airlines, al een relatief lage uitstoot per passagierskilometer. “Die top proberen we vast te houden.” Onder meer de vervanging van de Boeing 737’s door de nieuwe 737 Max-toestellen moet daaraan bijdragen.

Bron: TUI Nederland | Foto: TUI Nederland