14-03-2018 07:45 | Door: Martijn van der Donk

Wat is de ecologische voetafdruk van een luier? Belgische supermarktketen Colruyt Group rekende het uit voor zijn huismerk en paste de productiemethode aan. Resultaat: jaarlijks 400 ton minder CO2-uitstoot.

Colruyt Group hanteerde samen met zijn leverancier voor de allereerste keer het ecodesign-principe: ze berekenden de ecologische voetafdruk van de hele productlevenscyclus en pakten de factoren met de grootste CO2-impact aan.

CO2-impact

Voor onze luiers beseften we dat de grootste CO2-impact tijdens de productie, het transport en de afvalverwerking plaatsvindt", zegt Astrid Baeten, manager sustainable sourcing bij Colruyt Group. "Daarom namen we contact op met onze leverancier om samen de hele keten te herbekijken."

"De nieuwe luiers bevatten veel minder houtpulp en iets meer superabsorberend polymeer. Daardoor zijn ze lichter en dunner, maar tegelijk ook meer absorberend, wat uiteindelijk toch hun primaire functie is. De kwaliteit bleef altijd voorop staan", aldus Baeten.

Groene stroom

Door hun dunnere vorm nemen de luiers minder plaats in tijdens het transport, en zorgen ze ook voor 300 ton minder huishoudelijk afval per jaar. Bovendien worden ze zo dicht mogelijk bij huis gemaakt, in Duitsland. In totaal betekent dat 40 vrachtwagens minder per jaar. Ten slotte draait de fabriek van de leverancier nu op groene stroom. Astrid Baeten: "Alles samen verminderden we zo de CO2-uitstoot met 5 procent of 400 ton."

Lees verder: 

Bron: Colruyt Group | Afbeelding Shutterstock