13-06-2018 12:15 | Door: Britt van den Elshout

De verkoop van voeding in supermarkten met een onafhankelijk gecontroleerd duurzaamheidskeurmerk is in 2017 met 30 procent gestegen. De keurmerken zijn samen goed voor een omzet van € 3,6 mrd in 2017.

Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van het onderzoeksbureau IRI. In de monitor zijn de keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR en Milieukeur opgenomen. Alle supermarkten, met uitzondering van Aldi en Lidl, zijn meegenomen in het onderzoek.

Meest opvallende resultaten

Het Beter Leven keurmerk met 1 ster kent de grootste omzetsgroei, met een stijging van 62 procent. Dit Keurmerk staat voor een goed leven van de dieren, een respectvolle behandeling en een eerlijke prijs voor de boer of veehouder. Verder neemt in alle productgroepen de omzet van keurmerken toe. De productgroep vleeswaren is met 170 procent het meest gegroeid qua omzet.

De categorie vis heeft binnen het supermarktlandschap het hoogste keurmerkenaandeel. Twee van de drie euro’s in de categorie vis wordt besteed aan een product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. Eieren en vleeswaren nemen de tweede en de derde plek in.

Supermarkt Lidl

Alhoewel Lidl niet meedoet aan het onderzoek van IRI, is het bedrijf wel bezig met duurzame voeding. Zo moeten in 2020 alle groente- en fruitleveranciers van Lidl producten leveren die minimaal aan de eisen van PlanetProof of Biologisch voldoen of van een vergelijkbaar duurzaamheidsniveau zijn. 

Natuurlijk etiket

Om de biologische producten nóg duurzamer te maken, is Jumbo gestart met een proef voor natuurlijke etiketten. Door middel van lasertechniek wordt er een etiket op de groente gemaakt, waardoor verpakkingsmateriaal overbodig is. De techniek wordt eerst uitgeprobeerd op biologische flespompoenen, courgettes en gember.

Lees verder:

Bron: Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI | Foto: Beter Leven