10-07-2018 11:30 | Door: Martijn van der Donk

Het Israëlische antiverspillingbedrijf Wasteless introduceert in september een dynamic pricing-systeem in een Nederlandse supermarkt. Het bedrijf heeft een zelflerend algoritme ontwikkeld dat voortdurend de beste prijs ten opzichte van de houdbaarheidsdatum bepaalt.

Klanten zien op het elektronische label, op het schap en aan de kassa, een prijs gekoppeld aan de tht (ten minste houdbaar tot): een korte tht maakt een product goedkoper, een langere tht betekent een hogere prijs. In buitenlandse pilots zou het systeem goed zijn voor 6,8 procent meer omzet in vers. 

Plug-and-play

Wasteless levert een ‘plug-and-play-toepassing’ inclusief de benodigde schaplabels. Daarmee kan het systeem ook in supermarkten die nu nog niet met elektronische schaplabels werken worden uitgerold. Bij welke supermarktketens de technologie als eerste gebruikt wordt, is nog niet bekendgemaakt.

Wasteless heeft een kapitaalinjectie van enkele miljoenen gekregen van de Nederlandse durfinvesteerder Slingshot Ventures, dat in 2015 werd opgericht en ook in Boldking en de innovatieve fietsenfabrikant Van Moof investeert. Het fonds heeft €50 miljoen in kas en investeert tussen de €0,5 en €10 miljoen in beginnende en gevorderde techbedrijven die voor disruptie kunnen zorgen.

Lees ook: 7 kansen voor minder voedselverspilling in supermarkten

Bronnen: Distrifood en Telegraaf | Afbeelding: Shutterstock