19-08-2018 09:50 | Door: Joyce de Thouars

Een Utrechtse start-up wil online shoppen duurzamer maken. Daarom heeft het de ‘maak CO2ok'-plugin ontwikkeld, waarmee consumenten de uitstoot van broeikasgassen kunnen compenseren.

Verschillende webshops in Nederland en Zweden maken volgens Milo de Vries, oprichter van CO2ok al gebruik van de plugin. Installatie van de plugin is eenvoudig en snel. Daarbij is de service gratis voor retailers om het gebruik van de plugin een boost te geven.

Klimaatneutraal online shoppen 

Consumenten kunnen bij het online shoppen op de knop drukken om de klimaatimpact van hun aankoop ongedaan te maken. Per product wordt de uitstoot van broeikasgassen tijdens de productie en vervoer van het product zo precies mogelijk berekend. Op basis daarvan wordt het bedrag bepaald. Dat komt volgens CO2ok neer op gemiddeld 1 procent van het aankoopbedrag.

De opbrengst van de groene plug-in wordt gebruikt om duurzame projecten te financieren. Dit zijn propjecten die gericht zijn op de vermindering van CO2-uitstoot en de opwekking van duurzame energie. Een voorbeeld van zo’n project zijn de Save80 kooktoestellen. Met deze kooktoestellen kunnen gezinnen in ontwikkelingslanden schoner koken. Op de website van CO2ok wordt gepubliceerd hoeveel jaarlijks aan de projecten wordt uitgegeven.

Duurzaam imago retail

De groene service is volgens CO2ok niet alleen goed voor het milieu. De start-up redeneert dat het aanbieden van de groene service tegemoet komt aan de vraag uit de markt. Daardoor stijgen zowel de omzet en de conversie, verwacht CO2ok. En daarbij krijgt het bedrijf ook nog eens een duurzamer imago.

Overigens onstaat CO2-uitstoot door online shoppen niet alleen door de productie en het vervoer van het product. Consumenten veroorzaken extra CO2-uitstoot met het retour zenden van online aangekochte producten. Maar ook voor een duurzaam retourbeleid bestaan er oplossingen zoals het hanteren van soepeler retourbeleid en hergebruik van verpakkingen. Alle initiatieven kunnen samen een behoorlijke impact hebben want jaarlijks wordt er ruim € 20 mld online besteed.

Lees ook:

Bron: CO2ok | Foto: Adobe Stock