06-09-2018 14:25 | Door: Martijn van der Donk

Frisdrankenconcern PepsiCo (o.a. Pepsi, 7 UP, Tropicana) verdrievoudigt in de Europese Unie het percentage gerecycled materiaal in zijn plastic flessen tot 50 procent tegen 2030. In 2017 gebruikte PepsiCo ongeveer 13 procent  recyclebare PET in zijn drankenactiviteiten in de EU. 

De aankondiging ondersteunt de campagne van de Europese Unie voor vrijwillig gebruik van gerecycled plastic om te zorgen dat tegen 2025 tien miljoen ton aan gerecycled plastic wordt gebruikt voor het maken van nieuwe producten in de EU-markt.

Verpakkingsduurzaamheid

Naast deze toezegging werkt PepsiCo ook samen met verschillende belanghebbenden om verpakkingsduurzaamheid te ondersteunen, waaronder het lidmaatschap van de New Plastics Economy, een driejarig initiatief dat wordt geleid door de Ellen MacArthur Foundation om een impuls te geven aan een plastic systeem dat werkt.

Een essentieel onderdeel van de toename van de beschikbaarheid van gerecycled plastic dat geschikt is voor hergebruik in verpakking, is het garanderen dat flessen in het recyclingsysteem terechtkomen in plaats van het milieu te vervuilen. Naast de deelname aan Extended Producer Responsibility (EPR)-programma’s binnen de EU, werkt PepsiCo samen aan programma’s om terugwinnings- en recyclingpercentages te verhogen.

Onvoldoende betaalbaar plastic

Silviu Popovici, voorzitter en Chief Operating Officer, PepsiCo Europa en Sub-Sahara Afrika: “We begrijpen dat er uitdagingen zullen zijn op onze reis naar het bereiken van ons nieuwe doel, voornamelijk omdat er voorlopig niet voldoende betaalbaar plastic beschikbaar is dat geschikt is voor de verpakking van levensmiddelen. We roepen alle belanghebbenden binnen het recyclingsysteem op, inclusief de Europese Unie, om zich bij ons aan te sluiten en de benodigde investeringen te doen om de recyclingcapaciteit uit te breiden. Wanneer de juiste vooruitgang wordt bereikt voor het verhogen van terugwinningspercentages en het verbeteren van de recyclingtechnologie zullen wij proberen nog verder te gaan dan onze huidige toezegging.”

Lees ook: 

Bron: PepsiCo Nederland | Afbeelding: Shutterstock