21-09-2018 17:05 | Door: Martijn van der Donk

Albert Heijn en frisdranken- en vruchtensappenfabrikant Refresco gaan blockchain gebruiken om transparantie te creëren in de sinaasappelketen. Via een QR-code op de verpakking zien consumenten welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat.

Klanten kunnen via een QR-code op de verpakking de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat die in hun winkelmandje belandt. Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.

Technologiepartner

De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM), de expert die met onderzoek, data en technologie volledig en continu inzicht in ketens mogelijk maakt.

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: “Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant.”

Koffieketen

Beide partijen claimen dat het de eerste keer is dat de blockchaintechnologie op deze wijze wordt toegepast in de sinaasappelketen. In de koffieketen wordt de techniek steeds vaker gebruikt om te zorgen voor transparantie.

Lees ook: Fairfood haalt Colombiaanse blockchainkoffie naar Nederland

Bron: Albert Heijn | Afbeelding: Shutterstock