12-11-2018 15:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De anti-voedselverspillingsapp Too Good to Go heeft in Hema een grote partner gevonden om voedselverspilling te lijf te gaan. Klanten kunnen in een 'magic box' dagverse producten als brood en salades kopen die anders in de afvalbak waren beland.

Hema start voorlopig met een pilot in november bij vijf Hema-winkels in Amsterdam. Via de app van Too Good To Go biedt Hema haar producten in de magic box aan voor 4 euro, terwijl de verkoopwaarde 12 euro is.

“We proberen voedselverspilling op diverse manieren tegen te gaan. Mogelijk is dit een oplossing voor onze dagverse producten, want deze hebben namelijk een te korte houdbaarheidsdatum om te kunnen schenken aan de Voedselbank, waarmee we vorig jaar een samenwerking zijn gestart”, vertelt Fabeel Butt, sustainability manager bij Hema.

Too Good to Go

De app Too Good To Go werd drie jaar geleden in Denemarken ontwikkeld. Hier werd de app begin dit jaar gelanceerd. In ons land heeft de app ruim 180 duizend geregistreerde gebruikers en is hij met zeshonderd partners in twintig steden actief. Deelnemende partijen zijn onder meer Vlaamsch Broodhuys, Le Pain Quotidien, Mercure Hotel Amsterdam Centrum en Landmarkt.

Voedselverspilling

Hema is al langer bezig om voedselverspilling aan te pakken. Oktober 2017 startte de winkelketen in Amsterdam een samenwerking met de Voedselbank voor lang houdbare en verse producten die over hun houdbaarheidsdatum dreigen te gaan. Die pilot is zo succesvol verlopen dat onlangs voor een landelijke uitrol is gekozen. Eva Ronhaar, head of sustainability Hema: 'We proberen voedselverspilling op verschillende manieren tegen te gaan. Samenwerken met partners helpt ons daar enorm bij."

Naast de reguliere samenwerking met Voedselbank heeft Hema in december via een spaaractie via het loyaliteitsprogramma 'meer Hema' 700.000 kopjes koffie aan Voedselbank Nederland geschonken.

Lees ook: $700 mrd aan voedselverspilling is vermijdbaar, waar liggen de kansen?

Bronnen: Retailnews, Out of Home Shops, Marketing Tribune | Afbeelding: Hema