11-12-2018 14:15 | Door: Martijn van der Donk

Tijdens de klimaattop in Katowice hebben 40 grote modemerken in een handvest de afspraak gemaakt om de CO2 die gepaard gaat met de kledingproductie met 30 procent te reduceren in 2030. Daarmee zet de sector een tussenstap naar 2050. Dan is het doel van de kledingbedrijven om volledig CO2-vrij te opereren.

Het handvest is het resultaat van een uitgebreid onderhandelingstraject dat afgelopen jaar heeft plaatsgevonden onder toezicht van de klimaatwerkgroep van de Verenigde Naties. Deelnemende bedrijven zijn onder meer: Stella McCartney, Burberry, Adidas en H&M Groep.

Aandacht voor hele keten in handvest

De partijen hebben in het handvest de hele keten onder de loep genomen: van energieverbruik en de keuze van ruwe materialen tijdens het productieproces tot de logistiek. Een concrete maatregel is om op zijn laatst in 2025 geen kolen meer te gebruiken om ketels te verwarmen.

Daarnaast zal bij de keuze voor het type vervoer de uitstoot een belangrijke rol gaan spelen. Elektrische voertuigen zullen nog meer dan nu worden ingezet in de distributie.

Klanten

De modebedrijven zien ook voor de klant een belangrijke rol weggelegd om de duurzame ambities te realiseren. De sector wil met consumenten de dialoog aan gaan over de invloed die zij hebben op de reductie van CO2.

Dat kan door bijvoorbeeld de levensduur van kleding te verlengen. Op dit moment wordt namelijk slechts 30 procent van onze kleding na gebruik ingezameld en gesorteerd, blijkt uit cijfers van MVO Nederland. Bij glas is dat bijvoorbeeld 80 procent. Circa 135 miljoen kilo textiel verdwijnt hierdoor in de afvalbak. Van de ingezamelde textiel wordt vervolgens 55 procent hergebruikt en 40 procent gerecycled.

Koudwatervrees

De sector zelf kan ook nog wel de nodige stappen zetten om recycling en hergebruik te bevorderen. De sector kampt volgens textielrecycler Wolkat nog met de nodige koudwatervrees.

Lees ook: 

Bron: Verenigde Naties | Afbeelding: Shutterstock