17-12-2018 12:30 | Door: Martijn van der Donk

Webshop Bol.com is met een aantal partijen een pilot gestart waarbij artikelgegevens over duurzame keurmerken in de productgroep ‘persoonlijke verzorging’ worden uitgewisseld via één centrale database: GS1 Data Source. Consumenten kunnen hierdoor op termijn, net zoals in fysieke winkels, ook online beter geïnformeerde keuzes maken op het gebied van duurzaamheid. 

Online retailers kunnen deze informatie uit de datapool gebruiken en automatisch koppelen aan het aanbod in hun webwinkel.

Geen informatie over duurzaamheid

Op dit moment ontbreekt veel informatie over duurzaamheidskenmerken- of keurmerken in de digitale productomschrijvingen. Er is namelijk geen standaard of overkoepelende digitale database waaruit webwinkels deze informatie kunnen halen. Webwinkels moeten de gegevens hierdoor handmatig toevoegen: een tijdsintensief proces en gevoelig voor fouten.

Dat terwijl juist het online kanaal een prominente rol kan spelen omdat het meer ruimte biedt dan de winkel om het volledige duurzame verhaal van een artikel te vertellen. De fysieke winkel kan op de winkelvloer weer verwijzen naar haar online verhaal. Een toegankelijke en overzichtelijke presentatie van de duurzame kenmerken maakt het voor consumenten bovendien mogelijk om online producten met elkaar te vergelijken.

Pilot

Deze pilot is het vervolg van een oproep die Bol.com deed in mei. De webshop riep de e-commercebranche, producenten en aanbieders van keurmerken op om de handen ineen te slaan voor de digitalisering van duurzame keurmerken. Naar aanleiding van deze oproep besprak de winkel samen met FSC Nederland, GS1 Nederland, Milieu Centraal, Stichting Max Havelaar, Thuiswinkel.org en Procter & Gamble de kansen en uitdagingen van een bewustere levensstijl voor consumenten.

Oerwoud van duurzame artikelen

Een winkel zoals bol.com kan het duurzame verhaal niet alléén vertellen. Jori Ebskamp,
verantwoordelijk voor duurzaamheidsprojecten bij bol.com: “Wij vinden het niet aan ons om te bepalen wat een duurzaam artikel is en wat niet. We hebben elkaar nodig om orde aan te brengen in het online oerwoud van duurzame artikelen." 

"Webwinkels kunnen niet zonder de onafhankelijke kennis van partijen zoals Milieu Centraal. En artikelen met het Fairtrade keurmerk zijn weer afhankelijk van webwinkels om het duurzame verhaal van het product te vertellen. Bovendien is er meer dan alleen een keurmerk. Er kan alsnog een duurzaam verhaal te vertellen zijn als er bijvoorbeeld naar de ‘gehele cyclus’ van een product wordt gekeken. En dat inzicht hebben producenten zoals Procter & Gamble weer. Alleen door samenwerking kan bol.com bij duizenden en op termijn misschien wel miljoenen artikelen inzicht geven in de duurzame kenmerken.”

Lees ook: Zo kunnen online retailers retourzendingen beperken

ICT

Bronnen: Bol.com en ABN Amro | Afbeelding: Shutterstock