21-12-2018 10:42 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Door Joost Bijlsma

“We moeten stoppen met het redden van de wereld en starten met het heruitvinden ervan.” Dat zegt Richard Branson in Screw Business as Usual . Volgens de serial entrepreneur loopt het kapitalisme piepend en krakend vast. Hij pleit daarom voor een nieuwe manier van zakendoen met creatieve milieu- en mensvriendelijke businessmodellen. Alleen bedrijven die én goed zijn voor aandeelhouders én voor de maatschappij, hebben volgens Sir Richard nog toekomst. 

Branson noemt onder meer De Postcodeloterij, Method en Toms als voorbeelden. Toms is het bedrijf van de Amerikaan Blake Mycoskie dat bekend is vanwege het ‘weggeefbusinessmodel’. Als u een paar Toms koopt, geven zij een paar aan mensen die dit niet kunnen betalen. Mycoskie was op dit idee gekomen nadat hij straatarme kinderen blootsvoets door Argentijnse dorpen had zien lopen. Zijn weggeefverhaal ging ‘viral’. Gestart met minimale middelen maakte het merk in no time naam in de megamarkt van schoeisel. En de Toms vlogen de winkels uit. 

Kipster

Ook in de voeding is het mogelijk om als pionier met een nieuw businessmodel een pikstart te maken. Dat bewijst het Nederlandse Kipster. Dit bedrijf daagt de pluimveesector uit. Ze wekken meer energie op dan ze nodig hebben, gebruiken reststromen voor veevoer en verpakken hun eieren in milieuvriendelijk babyblauwe dozen. En dat niet alleen. Ze zijn zo diervriendelijk bezig met hun kippen en hanen – die niet direct na de geboorte vergast worden – dat Wakker Dier applaudisseerde. Hoewel het pluimvee in een driesterrenstal verblijft, blijft de prijs van de eieren schappelijk, dankzij directe levering aan supermarktketen Lidl. En Kipster mag nu ook De Efteling en cateraar Albron tot zijn klanten rekenen. Die doen graag zaken met dit maatschappelijk verantwoorde merk. 

Hergebruik

Echt de kip met de gouden eieren lijkt Gispen te hebben gevonden. Deze Culemborgse onderneming in kantoormeubilair vond zichzelf volledig opnieuw uit. Ze gingen als first mover in hun branche werken volgens een circulair businessmodel. Gispen draaide het productieproces honderdtachtig graden. Ze halen gebruikte meubels op en maken uit wat ze terugkrijgen weer nieuwe meubels. Ook ontwerpen ze hun nieuwe meubilair zo dat hergebruik van componenten gemakkelijk gaat. Daar komt nog bij dat klanten hun meubilair niet alleen kunnen kopen maar ook leasen. Hierdoor heeft de fabrikant belang bij een lange levensduur en tegelijk een kans om een innige band met hun klanten op te bouwen. De durf met het circulaire businessmodel is beloond. De gemeente Amsterdam koos om die reden voor Gispen. Daarna volgde de rijksoverheid. Die sloot een megacontract met het Culemborgse bedrijf ter waarde van 100 miljoen euro! Ze mogen alle ministeries en een keur aan overheidsinstellingen van meubilair voorzien. 

Dus volg het advies van Branson en wacht niet te lang met dat sexy businessmodel. Voor u het weet is een andere first mover u voor en kaapt die de orders voor uw neus weg. 

Joost Bijlsma is een in duurzaam ondernemen gespecialiseerde publicist en jurylid bij duurzame ondernemersprijzen.

Afbeelding: Kipster