25-01-2019 10:40 | Door: Martijn van der Donk

Carlsberg bekleedt met een marktaandeel van 5,8 procent een stevige vierde positie in de top 10 van grootste brouwerijen ter wereld. Ondanks die omvang is binnen de gelederen van de Deense brouwer het besef groot dat voor echte verduurzaming samenwerking met andere partijen noodzakelijk is. 

Verder kijken dan de volgende kwartaalrapportage; oog hebben voor de lange termijn. Dat gedachtegoed zit diepgeworteld in de Deense bierbrouwer. Die visie is vooral te danken aan de eigendomsstructuur. In plaats van aandeelhouders is een stichting eigenaar van de brouwer: de Carlsberg Foundation. Voor elk biertje dat je bij Carlsberg drinkt, vloeit een deel door naar de Foundation. Deze investeert het weer in beurzen voor studenten, wetenschappelijk onderzoek, kunst, muziek en sport. 

Lange termijn

Dat oog hebben voor de lange termijn vertaalt zich ook naar een uitvoerig duurzaamheidsbeleid. Together towards zero, dat is de titel van het duurzaamheidsprogramma dat Carlsberg lanceerde in 2017. Zero waterverspilling, zero onverantwoord drinken en zero ongelukken tijdens het productieproces. Deze hoofdlijnen zijn tot stand gekomen aan de hand van een ‘materiality assessment’ die het bedrijf in 2016 uitvoerde. Het heeft toen ook zijn langetermijndoelen bijgesteld. Vanaf 2022 zullen de brouwerijen alleen nog maar op groene stroom draaien. In 2030 wil Carlsberg volledig CO2-neutraal zijn.

Mooie en ambitieuze doelstellingen, maar echt fundamenteel anders ten op zichte van de concurrentie is het nu ook weer niet. Dat onderscheidende zit hem meer in het ‘together’ uit de duurzaamheidsslogan. Carlsberg kan nog zo vooruitstrevend zijn in het verduurzamen van zijn  eigen productieproces, het heeft daarmee slechts invloed op een bescheiden stuk in de productieketen. Zo is bijvoorbeeld 45 procent van de totale emissie van Carlsberg afkomstig van verpakkingen; voor dat onderdeel maakt het echter gebruik van toeleveranciers. 

Carlsberg Circular Community

Bij verduurzaming in de breedte heb je de hele keten nodig. Die gedachte vormde in 2014 de basis voor de oprichting van de Carlsberg Circular Community (CCC); een innovatief partnerschap met partijen uit de verpakkingsindustrie. Doel is om gezamenlijk na te denken over het ontwerp en de productie van de verpakkingen van Carlsberg. Wat zijn de mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren, de hoeveelheid afval terug te dringen en het verpakkingsmateriaal beter geschikt te maken voor recycling en hergebruik? 

Doel van de CCC is het realiseren van een circulaire en ‘zero-waste economy’ Cradle-to-Cradle wordt daarbij gebruikt als certificeringsstandaard. De samenwerking heeft geleid tot een aardige reeks verpakkingsinnovaties. De meest recente is de Snap Pack. Daarmee worden de plastic ringen, die er normaal voor zorgen dat de blikjes bier van Carlsberg aan elkaar bevestigd worden, vervangen door lijm. Daarmee kan het gebruik van plastic voor deze multipacks worden gereduceerd met 76 procent, aldus de bierbrouwer.

‘Green Fiber Bottle’

Een andere innovatieve verpakking die over niet al te lange tijd op de markt verschijnt is de ‘Green Fiber Bottle’, een bierfles die geheel bestaat uit biobased materialen, met duurzame houtvezels als hoofdbestanddeel. Carlsberg werkt bij de ontwikkeling van de fles onder meer samen met partijen uit de verpakkingsindustrie (ecoXpac), onderwijsinstellingen (Technische Universiteit Denemarken) en industrieel ontwerpers. 

Lees ook: Snap Pack van Carlsberg moet einde maken aan vervuilende sixpack

Maar met ‘together’ doelt Carlsberg ook op andere samenwerkingsverbanden die nodig zijn om te verduurzamen. Bijvoorbeeld met retailers. Rusland is één van de grootste markten van Carlsberg. Het land slaagt erin om slechts 4 procent van zijn afval te recyclen. Dat heeft ook een negatief effect op de circulaire ambities van de Deense brouwer. Daarom werkt het samen met Russische retailers aan de ontwikkeling van een soort recycle-infrastructuur voor lege flessen. 

Consumenten

Met consumenten hanteert Carlsberg dezelfde aanpak. Zo organiseert de bierproducent in Polen samen met supermarktketen Tesco jaarlijkse campagnes om het publiek enthousiast te krijgen om lege flessen weer in te leveren. 

Mooi hoor een brouwerij die volledig op groene stroom draait of een halvering van het waterverbruik, maar echt impact maak je pas als je verduurzaamt in de hele keten. Bij Carlsberg hebben ze dat goed begrepen.

DuurzaamBedrijfsleven bezocht Maersk tijdens een innovatiereis in september vorig jaar. Op 11 en 12 april 2019 gaan wij naar München om daar de meest innovatieve bedrijven te bezoeken. Wil jij ook van koplopers leren hoe zij succesvol duurzaam ondernemen? Met hen in gesprek gaan over het aanpakken van duurzame uitdagingen? En andere professionals uit het bedrijfsleven ontmoeten die ook voorop willen lopen? Voor meer informatie kun je mailen naar info@duurzaambedrijfsleven.nl.

Afbeelding: Carlsberg