29-05-2019 14:34 | Door: Sanne Bode

De e-commerce markt groeit en daarmee ook de vraag naar verpakkingen. Om tegelijkertijd te verduurzamen is een behoorlijke uitdaging. Toch heeft bol.com zich als doel gesteld om in 2025 de impact van een postpakket tot nul te hebben teruggebracht. De drie belangrijkste pijlers waarop de dochteronderneming van Ahold Delhaize zich focust zijn de logistiek (bezorging, verpakking en energie), winkel en mens en maatschappij.

Het elke dag beter willen doen zit in de genen van online webwinkel bol.com. “Door met alle collega’s elke dag stappen te zetten, lukt het ons om die ambitie te halen en daar ben ik trots op”, zegt duurzaamheidsmanager Jori Ebskamp. Om erachter te komen welke stappen er nodig zijn, liet het bedrijf twee jaar geleden uitzoeken waar de impact zit en waar nog verbetering mogelijk is. “We weten nu waar de grote brokken liggen”, stelt Ebskamp.

Energieverbruik

Om het energieverbruik verder te verduurzamen, wilt bol.com overgaan naar volledig groene stroom middels Nederlandse wind- en zonne-energie. Het distributiecentrum in Waalwijk, dat is gebouwd volgens de hoogste BREEAM-duurzaamheidsnorm, draait al volledig Nederlandse windenergie. Volgend jaar moet dat ook de standaard zijn op het hoofdkantoor in Utrecht. Het tweede distributiecentrum dat nu nog in aanbouw is, wordt volgens dezelfde duurzaamheidsstandaard gebouwd om straks ook volledig CO2-neutraal te zijn. 

Ook het hoofdkantoor in Utrecht wordt verduurzaamd, onder andere door een nieuw afvalscheidingssysteem, fair trade koffie en een groot vegetarisch aanbod in het bedrijfsrestaurant. Om de 1.700 collega’s te inspireren, komen zo nu en dan startups en bedrijven langs met hun producten. “Laatst kwam The Dutch Weed Burger op bezoek met hun plantaardige zeewierburger”, vertelt Ebskamp enthousiast, die zelf gek is op gezond en vegetarisch eten.

Verpakkingsadvies

Onlangs maakte bol.com bekend dat het dit jaar 3,5 miljoen verzendingen zonder doos gaat versturen en de impact van een postpakket te willen terugbrengen naar nul. Vorig jaar is een onderzoek gedaan waarbij is gelet op welke producten zonder doos kunnen worden verstuurd. “Een stofzuiger zit al vaak in een stevige verpakking, daar hoeft niet nog een doos omheen. Bij speelgoed gaat er vaak wel een doos omheen zodat kinderen niet meteen zien wat ze bijvoorbeeld voor hun verjaardag krijgen”, legt Ebskamp uit.

"We versturen de producten bij voorkeur zonder doos tenzij het echt niet anders kan" 

Uit de tests bleek welke producten zonder doos verstuurd kunnen worden. “We versturen de producten bij voorkeur zonder doos tenzij het echt niet anders kan. Als er wel iets omheen moet, dan bekijken we of dat een doos moet zijn of alleen iets zodat het niet vies wordt.” Daarvoor heeft het bedrijf een speciale verzendzak ontwikkeld, gemaakt van gerecycled plastic. De milieuwinst is dat hij acht keer zo licht is als een doos en de milieu-impact van het productieproces van de zak veel minder groot is. Bovendien wordt er minder lucht vervoerd omdat je de zak dicht kunt vouwen.  

Lees ookBol.com schrapt verpakkingen om CO2 te besparen

Ook aan de bekende blauwwitte doos wordt flink gesleuteld. Ebskamp: “Het is nog steeds een goede doos, maar we innoveren om het verpakkingsmateriaal te verminderen. Zo is het karton dunner gemaakt.” Vorig jaar werd in het distributiecentrum een verpakkingsadvies ingevoerd dat de inpakkers helpt om de juiste doos te kiezen. Het aantal verpakkingsmachines wordt uitgebreid van zeven naar meer dan 25 stuks. Deze meten het product op en vouwen er een bijpassende kartonnen doos omheen. Een verpakking op maat, zodat minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt en er minder lucht wordt getransporteerd. “Op basis van data wordt een advies gegeven voor welke doos het beste om het product past. Dat zijn kleine innovaties die we implementeren.”

Bezorging

Bij 24 procent van alle pakketten die bol.com bezorgd, wordt the last mile te voet of met de fiets bezorgd. Samen met de logistieke partner PostNL loopt er op dit moment een pilot waarbij pakketjes met elektrische bakfietsen binnen twee uur worden bezorgd. Het succesvolle experiment wordt in de toekomst verder uitgebreid. “We werken veel samen met PostNL. Op duurzaamheidsgebied zal die samenwerking alleen maar intensiever worden.”  

De retourpercentages zijn laag waardoor het qua duurzaamheidsimpact een minder groot aandeel heeft dan andere zaken. Volgens Ebskamp komt dat omdat kleding niet de core business is, wat doorgaans veel retours geeft. “Ook is er een team dat ervoor zorgt dat de productbeschrijvingen zo goed mogelijk zijn, zodat de klant precies weet wat die online koopt.” 

Sociale ambities

Als er een retour binnenkomt, wordt geprobeerd om daar zoveel mogelijk uit te halen. Allereerst wordt bekeken of het product opnieuw kan worden verkocht. Als dat niet kan, gaat het als retourdeal opnieuw de winkel in of wordt het artikel gedoneerd. Het afgelopen jaar zijn 20.000 artikelen gedoneerd, bijvoorbeeld aan de VoorleesExpress, een stichting die kinderen met een taalachterstand helpt. Die verdelen de kinderboeken onder de vrijwilligers die de kinderen voorlezen. “We roepen het niet van de daken dat we ook producten doneren, maar doen het gewoon. Zeggen wat we doen en doen wat we zeggen, dat is onze mentaliteit”, zegt Ebskamp.

"Er is een duidelijke interesse vanuit de klant voor duurzame producten"

Ook maakt het bedrijf haar sociale ambities waar door enerzijds sociale ondernemers en goede doelen een plek te geven in de online webwinkel en ze te helpen groeien. “We zijn aan het uitbreiden met producten die gemaakt zijn door een sociale onderneming of stichting. Dat maken we zichtbaar zodat de klant weet dat je daar een maatschappelijke ontwikkeling mee steunt.”  

Daarnaast wordt kennis en kunde gedeeld door vrijwilligerswerk bij verschillende stichtingen. Een daarvan is de Bart de Graaff Foundation, een stichting die mensen met een fysieke beperking helpt om een eigen onderneming op te starten. “We coachen jonge ondernemers een jaar lang, dat doen we nu voor het tweede jaar. We begeleiden ze in hoe ze hun bedrijf kunnen runnen en welke marketing ze bijvoorbeeld kunnen toepassen.” Afhankelijk van het type onderneming, worden de producten in het assortiment opgenomen.

Duurzaam assortiment

Het winkelaanbod wordt verduurzaamd zodat klanten een bewuste keuze voor duurzame producten kunnen maken. “Zoals Albert Heijn de biologische producten naast de gangbare producten in het schap heeft gezet, willen wij meer duurzame producten in ons assortiment opnemen”, vertelt Ebskamp.

Lees ook: Bol.com opent duurzaam fulfilmentcenter in Waalwijk

Bol.com heeft daarom het duurzame assortiment onlangs verder uitgebreid. Met een speciale filter kan specifiek gezocht worden naar duurzame producten. Ook zijn er sinds een half jaar duurzaamheidskeurmerken toegevoegd aan de producten waardoor meer dan 4.000 producten van een keurmerk zijn voorzien. “We zien een duidelijke interesse vanuit de klant voor duurzame producten. Dat is geweldig.”

Al met al zijn er op dit moment tien thema’s die relevant zijn voor het assortiment, waaronder biologisch, fair trade, sociaal maatschappelijk ondernemen, energiebesparend en tweedehands. Ebskamp: “We hebben onze eigen processen om te verduurzamen en willen daarnaast de klant helpen om duurzaam shoppen eenvoudiger te maken. De keuze ligt bij de klant, maar wij zorgen dat het gemakkelijker wordt.”

Meer weten over verpakkingen?

Op 18 juni organiseert DuurzaamBedrijfsleven het thema-event Duurzaam Verpakt in Jaarbeurs Utrecht. Duurzaam Verpakt is hét evenement over verpakkingen voor beslissers en professionals op het gebied van supply chain, inkoop, R&D, innovatie en duurzaamheid van bedrijven uit de gehele verpakkingsketen.

Meer informatie en aanmelden

Beeld: bol.com