22-07-2019 10:45 | Door: Sanne Bode

Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.

Dat meldt Pablo Isla, CEO van het Spaanse modebedrijf Inditex tijdens de Annual General Meeting. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde Isla de duurzaamheidsdoelen voor Inditex’ dochtermerken waaronder Zara, Bershka, Stradivarius en Massimo Dutti. Isla: “Duurzaamheid is een oneindige taak waar iedereen bij Inditex bij betrokken is, en waarin we met succes al onze leveranciers meekrijgen.” 

Verduurzaming modebedrijf

Het Spaanse modebedrijf heeft wereldwijd 7.490 winkels en is actief in ruim honderd verschillende markten. In 2018 realiseerde Inditex een omzet van 26,15 miljard euro. De online verkoop vertegenwoordigt daarvan 12 procent.

Eén van de voornaamste doelen van Inditex is dat in 2025 al het katoen, linnen en polyester dat voor producten wordt gebruikt, biologisch, duurzaam of gerecycled is. Het gebruik van plastic tassen is één van de doelstellingen waarin al resultaten zijn behaald: Bij vier van de acht dochtermerken is het gebruik ervan al geëlimineerd. Bij de overige winkels wil het bedrijf de tasjes ook gaan uitbannen. 

Daarnaast geeft het modebedrijf aan dat nog niet deelnemende filialen worden uitgerust met inzamelbakken voor gebruikte kledingstukken, zodat deze kunnen worden gerecycled of hergebruikt. Verder zal in 2025 80 procent van de gebruikte energie in winkels en kantoren hernieuwbaar zijn en zal er in 2023 geen wegwerpplastic meer zijn in winkels.

Join Life label

Het modebedrijf richt zich al langer op duurzame initiatieven. Zo gebruikt het milieuvriendelijke materialen voor de kledingcollecties en wordt er gebruik gemaakt van gerecycled verpakkingsmateriaal. Daarnaast introduceerde het modebedrijf Zara’s duurzame Join Life collectie, waarbij producten zijn gemaakt van hergebruikte materialen, Tencel en biologisch katoen. Het gebruik van het Join Life label wordt nog verder uitgebreid. Op dit moment zijn 136 miljoen kledingstukken van de dochterondernemingen van het Join Life label voorzien. Isla verwacht dat dit volgend jaar omhoog zal gaan naar één op de vier kledingstukken, wat neerkomt op een stijging van 110 procent.

Lees ook: 

Bron: Fashion United, CNN. Beeld: Adobe Stock.