28-08-2019 16:00 | Door: Bas Joosse

Na grote supermarktketens als Albert Heijn en Lidl doet nu ook online boodschappendienst Picnic wegwerpplastic in de ban. Vanaf 1 september verkoopt het bedrijf geen rietjes, roerstaafjes, bordjes, bekers, schaaltjes, kommen en bestek van wegwerpplastic meer.

De online supermarkt voldoet met de maatregelen aan Europese regels die vanaf 2021 van kracht worden. Vanaf dan geldt er een verbod op de verkoop van plastic rietjes, bekers en bestek die maar één keer gebruikt kunnen worden. Voor de wegwerpproducten moeten circulaire alternatieven komen.

Picnic vervangt het wegwerpplastic door duurzame, biologisch afbreekbare alternatieven. “Wij kijken continu naar hoe we ook op dit gebied voorop kunnen blijven lopen en kunnen innoveren. Het voortijdig uitbannen van wegwerpplastic is daar een goed voorbeeld van”, zegt mede-oprichter Michiel Muller.

Alternatieven

De online supermarkt biedt bestek en wegwerpbordjes van papier, bagasse en het bioplastic CPLA. Bagasse wordt gemaakt van resten uit de rietsuikerindustrie. CPLA is PLA dat versterkt is met calcium en is biologisch afbreekbaar, stelt Picnic. Het bedrijf bezorgt de boodschappen in tasjes van bioplastic dat voor 85 procent bestaat uit suikerriet.

Naast supermarkten willen ook cateraars en bedrijven uit de kledingindustrie de hoeveelheid wegwerpplastic verminderen. Coca Cola gebruikt vanaf het einde van 2019 alleen nog gerecycled plastic in de verpakkingen van de flesjes. In 2025 wil het bedrijf alle flesjes recyclen.

Lees ook: Supermarkt zonder fossiel plastic: “Kwestie van wilskracht”

In een podcast van DuurzaamBV Radio vertelde Michiel Muller eerder over de duurzame boodschappenlogistiek van het bedrijf. Beluister de podcast hieronder.

Bron: Picnic | Afbeelding: Adobe Stock