29-08-2019 09:52 | Door: Bas Joosse

Winkelketen de Bijenkorf voorziet haar producten van een eigen duurzaamheidslabel. Met het label, in de vorm van een bij, kunnen klanten makkelijke duurzame producten herkennen. Inmiddels zijn al meer dan 1.000 producten voorzien van het duurzame label.

Het duurzaamheidslabel kijkt naar de arbeidsomstandigheden, milieu en dierenwelzijn, of een combinatie daarvan. Het gaat er dan bijvoorbeeld om of een product tegen een eerlijke prijs voor alle betrokkenen gemaakt is en of er biologisch, gerecycled, milieuvriendelijk of diervriendelijk materiaal in verwerkt is.

“Het introduceren van het duurzaamheidslabel is een mooie stap op het gebied van duurzaamheid. Bij de Bijenkorf is service van groot belang. Door het opvallende groene label kunnen klanten in de winkels en op de website gemakkelijk duurzamere producten vinden”, zegt Joost de Bont, Sustainable Business Officer bij de Bijenkorf.

Samenwerkingen

De Bijenkorf doet meer aan duurzaamheid dan alleen producten voorzien van een label. Zo ondertekende het concern in 2016 al het Nederlandse convenant duurzame kleding. Daarnaast werd een paar weken geleden het wereldwijde Fashion Pact ondertekend waarmee 32 grote bedrijven uit de kledingindustrie verder willen verduurzamen. “We vinden het belangrijk om meetbare doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en oceanen zoals vastgelegd in het G-7 Fashion Pact te steunen. Dit is een van de initiatieven waarmee wij bijdragen aan een groene toekomst”, zegt CEO Giovanni Colauto.

Duurzaamheid in voedsel en biodiversiteit

In samenwerking met The Pollinators en sociale onderneming Nudge lanceerde de Bijenkorf in 2016 een platform om lokale initiatieven die de biodiversiteit verbeteren, te ondersteunen. Voor de restaurants in de winkels worden onder andere biologische kruiden gebruikt, die lokaal gekweekt worden. De kruiden groeien in houten kratten die gemaakt zijn van oude pallets.

Bron: de Bijenkorf | Afbeelding: Adobe Stock