18-09-2019 12:16 | Door: Bas Joosse

Voedingsmiddelenconcern Nestlé sluit zich aan bij een groeiende groep bedrijven die in 2050 CO2-neutraal wil werken. In de komende twee jaar wil het bedrijf concrete stappen definiëren om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Eén van de acties die Nestlé nu al aankondigt, is dat alle fabrieken, magazijnen en kantoren over moeten stappen op duurzame energie. Het bedrijf stelt dat ongeveer een derde van alle fabrieken dat al doet. Naast de hernieuwbare energie moeten initiatieven met landbouwers verder opgeschaald worden. Het doel is om met deze initiatieven minder CO2 uit te stoten.

 “Klimaatverandering is één van de grootste bedreigingen voor de samenleving. Het is ook één van de grootste risico’s voor onze business”, zegt Mark Schneider, CEO van Nestlé. “De tijd om iets te doen aan de grootste effecten van wereldwijde opwarming, tikt weg. Daarom stellen we een nog scherper doel, om CO2-neutraal te worden in de toekomst.”

In 2017 maakte het bedrijf ook al duurzame doelstellingen bekend. Toen was het creëren van afvalvrije fabrieken één van de speerpunten. In 2030 moet dat wereldwijd bereikt zijn; in 2020 moeten alle Europese fabrieken die status al hebben.

CO2-reductie bij distributie

De multinational onderneemt al een aantal acties om te verduurzamen. Zo worden distributienetwerken en magazijnen efficiënter benut waardoor minder CO2 uitgestoten wordt. In de afgelopen vier jaar heeft het bedrijf naar eigen zeggen in honderd distributiecentra bijna 40 procent CO2-reductie behaald.

Naast de duurzamere distributie wordt sinds twee jaar in Nederland alleen nog duurzaam gecertificeerde cacao ingekocht en wordt bijvoorbeeld een satelliet gebruikt om ontbossing waar te nemen. Hiermee moet het kappen van bossen voor de aanleg van palmolieplantages tegengegaan worden.

Grote uitdaging

Met de plannen van Nestlé moet de opwarming van de aarde beperkt worden tot 1,5 graad Celsius, gelijk aan de klimaatafspraken die in Parijs gemaakt zijn. “Dit gaat zorgen voor een grote omslag in hoe we onze ingrediënten winnen en produceren. We hebben onze leveranciers nodig om samen met ons deze reis te beginnen. De opdracht is groot, maar we zijn vastbesloten om het waar te maken”, stelt Magdi Batato, head of operations bij het concern.

Bron: Nestlé | Afbeelding: Adobe Stock