29-11-2019 08:54 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Ongeveer driekwart van de Nederlanders vindt dat Black Friday aanzet tot onnodige aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.

Black Friday-week is aangebroken. Tijdens deze week, een concept dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten, bieden winkeliers hoge kortingen aan om klanten te verleiden tot aankopen. Lang niet iedereen is hiervan gecharmeerd, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.

‘Overdreven Amerikaans gedoe’

De bank ondervroeg verschillende mensen over het jaarlijks terugkerende fenomeen. Dit was onderdeel van de Monitor Duurzaamheid, waarbij elk kwartaal ruim 1.000 Nederlanders ondervraagd worden over hun gedrag rondom en mening over duurzaamheid. De bank werkt hiervoor samen met PanelWizard.

Download het rapport

Ongeveer 57 procent van de ondervraagden vindt Black Friday ‘overdreven Amerikaans gedoe’. Ruim 7 op de 10 consumenten vindt daarnaast dat het aanzet tot aankopen doen die je eigenlijk niet nodig hebt. Daarnaast stelde driekwart van de ondervraagden alleen producten te kopen die noodzakelijk zijn en zich zelf zelden te laten verleiden door hoge kortingen. Toch stelt 6 van de 10 ondervraagden de kortingen wel degelijk in de gaten te houden.

Minder en bewust consumeren

ABN AMRO concludeert daarnaast dat Nederlanders een eerste stap gezet hebben richting minder en bewuster consumeren. Het onderzoek wijst namelijk uit dat veel Nederlanders op allerlei manieren proberen om minder te consumeren. Zo stelt 87 procent van de ondervraagden producten zo lang mogelijk te gebruiken, ook als er al nieuwere versies van het product op de markt zijn. Zes van de tien ondervraagden probeert een kapot product eerst te repareren.

Meerprijs voor eerlijke producten

ABN AMRO benadrukt daarnaast het belang van eerlijke prijzen. Bewust consumeren gaat namelijk verder dan alleen minder consumeren, zegt Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN AMRO: “Als consumenten producten kopen die zijn gemaakt door vervuilende fabrieken, heeft dit alsnog milieuschade tot gevolg.

'Consumenten moeten zich afvragen hoe eerlijk een product is'

“Niet zelden is een lage prijs het resultaat van vervuilende productieprocessen, slechte werkomstandigheden en lage lonen voor arbeiders. Deze verborgen kosten zijn dan niet in de prijs opgenomen, waardoor de consument geen eerlijke prijs betaalt”, vervolgt hij. “Het is positief dat consumenten zich afvragen of ze een product echt nodig hebben, omdat grondstoffen en energie worden verspild als zij spullen niet of weinig gebruiken. Winkeliers draaien in december echter nog altijd recordomzetten. Het is dus van belang dat consumenten zich óók afvragen hoe eerlijk producten zijn die zij willen kopen, zeker als de prijs erg laag is.”

Michel Scholte, medeoprichter van True Price, was onlangs te gast in onze Green Leaders podcast. Zijn bedrijf streeft ernaar om de echte prijs van producten inzichtelijk te maken voor consument en leverancier. Luister naar de podcast: "We moeten veel transformatiever zijn".

Bron: ABN AMRO | Beeld: ABN AMRO