14-01-2020 16:02 | Door: Marc Seijlhouwer

Groothandel Bidfood leverde vorige week voor het eerst per elektrische boot aan een Amsterdams hotel. De groothandel onderzoekt of deze bezorgmethode de toekomst is. Het zorgt voor minder drukte op de weg én er is geen uitstoot of luchtvervuiling, omdat zowel de boot als de bakfiets voor de laatste meters emissievrij is.

De Amsterdamse locatie van Bidfood zit vlakbij het water, dat maakte het een goed uitgangspunt voor de pilot.  In de vroege ochtend werden daar de goederen in een boot van het bedrijf Zoev City geladen. De elektrische boot voer vervolgens via de grachten naar hotel Pulitzer waar het de spullen uitlaade. "In de ochtend vaar je in één keer, zonder oponthoud naar de bestemming", vertelt voorlichter Anne van Vlaenderen van Bidfood.

Nog geen koeling

Voorlopig zijn er nog geen gekoelde producten aan boord; die werden met een elektrische vrachtwagen nageleverd. "Het is technisch wel mogelijk om de boten van koeling te voorzien", weet van Vlaenderen. Als deze pilot grootschaliger wordt, kan Zoev City een koelingsboot leveren.

35 procent van het goederentransport via water

Voor Amsterdam zijn de grachten een belangrijke manier om de verkeersdruk van de binnenstad te verlichten. Bouwmateriaal wordt bijvoorbeeld al regelmatig per boot geleverd. Kim Borgman van Port of Amsterdam: "35 procent van al het goederentransport kan volgens ons via water plaatsvinden. Dat kost tijd, maar daarom is het goed om te zien dat Bidfood deze pilot uitvoert."

Geen grote vrachtwagens op straat

Ook als een bedrijf niet direct aan de kade zit, kan er per boot geleverd worden. Via bakfietsennetwerk Tring Tring worden dan de laatste meters van het traject uitgevoerd. Zo leverde een bakfiets aan koffiebar Brandstof. "Het is fijn voor het straatbeeld als er geen grote vrachtwagen voor de zaak stopt, maar een veel kleinere bakfiets", vertelde een medewerker van de bar aan Bidfood.

Op dit moment evalueert de groothandel het project. Als het haalbaar is, behoort opschaling tot de mogelijkheden. "We houden onze oren en ogen open voor nieuwe mogelijkheden", vertelt Van Vlaenderen. "Samen met partners kunnen we nieuwe technieken en levermethodes uitproberen en kijken of ze goed werken. Dit project was voor ons in ieder geval geslaagd: iedereen was enthousiast."

Lees meer over emissievrije bezorging:

Bron: Bidfood