02-06-2018 10:16 | Door: Martijn van der Donk

Mobiliteit en duurzaamheid vormen twee belangrijke pijlers van het nieuwe Haagse coalitieakkoord dat deze week is gesloten door de partijen Hart voor Den Haag/Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks.  

Om Den Haag de komende jaren bereikbaar te houden, kiest deze coalitie voor een schaalsprong in het Openbaar Vervoer, en voor de fiets en de voetganger. Slimme parkeeroplossingen, vooral ondergronds en inpandig, moeten zorgen voor minder parkeerdruk in wijken.

Meer oplaadpunten

Daarnaast investeert deze coalitie in een betere doorstroming van het autoverkeer en het schoner maken van de lucht. Zo worden tweetaktbrommers in 2020 verboden. Door het aanleggen van meer oplaadpunten voor elektrische auto’s, waar dat kan in bestaand straatmeubilair wil Den Haag het elektrisch vervoer stimuleren.

Samen met het Rijk en de andere grote steden werkt Den Haag aan één uniforme milieuzone waarmee meest vervuilende bestel- en personenwagens uit het centrum worden geweerd.

Nieuwe gebouwen klimaatneutraal

De energietransitie wordt in stroomversnelling gebracht. De coalitie werkt samen met de stad aan een klimaatneutraal Den Haag in 2030. Elk nieuw gebouw wordt klimaatneutraal en dus zonder aardgas opgeleverd. Bij grootschalige renovaties is aardgasvrij het uitgangspunt. De ambitie is daarnaast om in deze periode 25 duizend tot 30 duizend bestaande woningen van duurzame energie te voorzien.

Duurzaamheidsfonds

De coalitie wil een deel van de opbrengst uit de verkoop van haar Eneco-aandelen inzetten voor een duurzaamheidsfonds.  Met dit fonds wil Den Haag het isoleren en verduurzamen van huizen voorfinancieren, zodat ook mensen met een kleine beurs profiteren van een lagere energierekening. Omdat een veelvoud van dit bedrag nodig zal zijn, worden samen met andere overheden en kapitaalkrachtige (markt)partijen concrete businesscases ontwikkeld.

Bron: gemeente Den Haag