17-06-2018 15:07 | Door: Joyce de Thouars

Suez en Renewi werken samen aan duurzaamheid. De bedrijven zamelen in Gouda bij wijze van proef namelijk gezamelijk commercieel afval in. De samenwerking is uniek en disruptief maar bovenal essentieel om de stadslogistiek in binnensteden te verduurzamen. Ook laat de samenwerking heel duidelijk zien dat ook private partijen samen duurzame initiatieven willen en kunnen organiseren.

In Gouda is een proef van start gegaan, waarbij bedrijfsafval door Renewi en Suez gezamenlijk bij hun klanten wordt ingezameld. Dat gebeurt met een ‘neutrale’ inzamelwagen, die voorzien is van twee logo’s. Door met één wagen via een samengestelde route te rijden, wordt het bedrijfsafval op een efficiënte manier ingezameld. “Dat sluit goed aan bij de duurzame missie van beide organisaties”, stellen Otto de Bont, managing director commercial waste Netherlands van Renewi, en Wieger Droogh, algemeen directeur van Suez.

Leefbaarheid in binnensteden

De resultaten die deze innovatieve manier van inzameling oplevert zijn concreet en direct zichtbaar voor de inwoners van Gouda. Zo zorgt het voor minder verkeersdrukte omdat er minder inzamelwagens in de binnenstad rijden. Het draagt ook bij aan de veiligheid in de stad. “De incidenten die voorvallen, zijn beperkt en vaak klein, maar door één vrachtwagen minder de stadskern in te sturen verlaagt dit risico”, zegt Droogh. Bovendien zorgt de efficiëntieslag voor een vermindering  van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Met de proef leveren Renewi en Suez een belangrijke bijdrage aan de doelen van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES). Deze Green Deal werd in 2016 gesloten met het doel om de schadelijke emissies in binnensteden tegen te gaan.

Ongewone samenwerking

“Wij praten natuurlijk allebei al jaren over duurzaamheid, en toch rijden we al jaren met dezelfde auto’s achter elkaar aan”, schetst Droogh. “Daarmee wordt op dat gebied geen invulling gegeven aan onze duurzaamheidsambitie.” Daarom besloten de twee bedrijven samen om de tafel te gaan en mogelijkheden te verkennen. “We hebben daarbij uitsluitend gekeken naar wat mogelijk is, in plaats van naar wat niet mogelijk is, en die mogelijkheden hebben wij bij elkaar hebben gebracht”, vertelt Droogh.

'Wij praten natuurlijk al jaren over duurzaamheid en toch rijden we met dezelfde auto's achter elkaar aan'

In de samenwerking is een duidelijke scheiding gemaakt tussen de commerciële en logistieke operaties. Alleen op logistiek uitvoeringsniveau wordt samengewerkt. Droogh en De Bont benadrukken: “Wij differentiëren ons namelijk op de commerciële relaties met onze klanten en de wijze van afvalverwerking, niet met afvalinzameling.” De Bont grapt: “Al zijn onze chauffeurs natuurlijk wel aardiger.”

“Dat is intern wel een belangrijk punt geweest”, reageert Droogh. “Wij hebben ook altijd gezegd dat onze chauffeurs veel beter zijn dan die van Renewi. Maar dat is natuurlijk onzin. Wij hebben allebei goede chauffeurs die het verschil naar de klant maken.” In de ‘neutrale’ inzamelwagen komt een chauffeur van Renewi en een chauffeur van Suez, die samen ‘de ambassadeurs voor dit model worden.’

Private partijen schakelen snel

Bij het opzetten van het project zijn geen overheidsinstanties of gemeenten betrokken geweest. Dat is wel het geval bij een proef voor gezamenlijke inzameling van bedrijfsafval in Haarlem, die ook dit jaar van start gaat. Doordat de samenwerking direct tussen twee partijen plaatsvond kon er snel geschakeld worden. “De uitwerking van het concept door onze operationele teams is erg snel gegaan”, laat De Bont weten.

'Onze chauffeurs zijn natuurlijk wel aardiger'

Tegelijkertijd is het ook logisch dat bedrijven zelf duurzame oplossingen op het gebied van logistiek verkennen. “De overheid heeft weinig van doen met bedrijfsafval. Gemeenten zijn er gebruikelijk ook niet direct actief in en houden zich voornamelijk bezig met huishoudelijk”, legt De Bont uit. “Een initiatief zoals Green Deal ZES is natuurlijk goed als een duwtje in de rug. Deze samenwerking laat zien dat private partijen daaruit voortvloeiende initiatieven uitstekend samen kunnen realiseren,” vult Droogh aan.

Na de proef volgt een evaluatie en zal deze worden voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor nadere besluitvorming. De Bont en Droogh sluiten niet uit dat beide partijen in de toekomst meer samen zullen optrekken in het streven naar een circulaire economie. “Zoals wij altijd zeggen: een circulaire economie bereik je alleen door samen te werken”, besluit Droogh.

Dit artikel is onderdeel van de themaand Stad van de Toekomst. Klik hier om alle artikelen over dit thema te lezen. 

Foto: Suez