‘Oslo is veel meer dan alleen een elektrische stad’

28-06-2018 07:12 | Door: Joyce de Thouars
De eer is dit jaar aan Nijmegen maar volgend jaar is Oslo de groene hoofdstad van Europa. Anita Lindahl Trosdahl, projectmanger van Oslo European Green Capital 2019 vertelt over wat Oslo zo groen maakt. “Van de buitenkant ziet men Oslo vaak als een elektrische stad maar we kijken veel verder.”
Oslo heeft serieuze duurzame ambities en dat blijkt ook uit de vele projecten in de stad. In 2015 werd bijvoorbeeld de eerste snelweg wereldwijd voor bijen aangelegd. “Die loopt langs met bloemen gevulde begraafplaatsen, over daktuinen en balkons”, vertelt Trosdahl enthousiast. Een andere primeur was een groene terminal die in 2017 op de luchthaven van Oslo opende. De terminal draagt het duurzaamheidslabel BREEAM Excellent.
Net als Nijmegen moest de stad drie keer meedoen om de felbegeerde European Green Capital titel binnen te halen. “De jury is voornamelijk onder de indruk van het integrale beleid van Oslo met onderwerpen variërend van biodiversiteit, openbaar transport, sociale integratie en gezondheid”, leest het rapport van de Europese Commissie.
Lees ook ons interview met Harriët Tiemens, wethouder Duurzaamheid voor Nijmegen:
Elektrisch rijden in Oslo
“We staan natuurlijk bekend als elektrische stad. Zo hadden we aan het begin van het jaar weer een mijlpaal omdat 60 procent van de nieuwe verkochte auto’s in de stad elektrisch zijn of plug-in hybride”, zegt Troshdahl. Behalve het elektrificeren van bussen en ferry’s kijkt Oslo ook naar andere mogelijkheden om CO2-uitstoot te reduceren. “Machines in de bouw zijn een voorbeeld. We zijn een groeiende stad dus we onderzoeken wat we aan emissies bij de bouw kunnen besparen.”
Het bevorderen van biodiversiteit blijkt uit het opnieuw openstellen van de waterwegen. Oslo is gesitueerd tussen een fjord en een bos. Daartussen liggen tien hoofdwaterwegen die in het verleden ondergronds stroomden. “De laatste jaren worden de waterwegen waar mogelijk geopend. Dat is goed voor klimaatadaptatie en de biodiversiteit. En voor de inwoners is recreatie natuurlijk ook fijner dan beton”, licht Trosdahl toe.
De circulaire economie is ook al ver gevorderd in Oslo. De stad is de coördinator van de Urban Agenda voor de Partnership of Circular Economy, waar Den Haag ook onderdeel van uitmaakt. De samenwerking brengt in kaart hoe de circulaire economie in steden verwezenlijkt kan worden. Oslo gebruikt haar GFT-afval al om energie uit te winnen. “Maar er moeten nog veel meer businessmodellen ontwikkeld worden”, benadrukt Troshdahl. “Daarbij kunnen we ook van anderen leren. Nederland heeft ook veel voorbeelden van goede businessmodellen.”
Bedrijfsleven verduurzaamt activiteiten
Trosdahl en haar team zijn druk met de voorbereidingen voor volgend jaar. Zo moet er een agenda gevuld worden met activiteiten om uiteindelijk zoveel mogelijks inwoners en andere stakeholders erbij te betrekken. “In deze fase zijn we bezig bedrijven, organisaties en universiteiten aan te trekken om een programma in te vullen”, zegt Trosdahl. Ze is verheugd om te zien dat de meeste bedrijven enthousiast reageren. “Het is ook een kans voor universiteiten om hun onderzoek te laten zien en voor bedrijven om hun innovaties te delen”, stelt Trosdahl. Een tentoonstelling over afval, een bumble bee tour door de stad en een congres voor gemeentes over klimaatverandering door een grote verzekeringsbank zijn een greep uit de aanmeldingen die binnen blijven stromen.
Naast de commerciële kansen die de titel biedt, ziet Trosdahl ook dat het veel bedrijven inspireert om te verduurzamen. Voorbeelden zijn bedrijven die sinds de titel is binnengesleept meer elektrische bussen bestellen en architectenbureaus die hun projecten nog groener maken. “Maar deze kans moet gebruikt worden voor winst voor de lange termijn”, onderstreept Trosdahl. “Dit is niet voor een jaar, het is juist het startpunt voor een groene en duurzame stad.”
Deze artikelen zijn onderdeel van onze themamaand Stad van de Toekomst. Klik hier om alle artikelen over dit onderwerp te lezen.
Foto: Fartein Rudjord/Ruter (hoofd), Marianne Alfsen (tekst)
Gerelateerde artikelen

Seminar: De stad als businessmodel
De rol van steden in de maatschappij neemt toe nu meer en meer mensen daar wonen. Dat levert complexe problemen op rond onder meer voedsel, mobiliteit...
Allereest konden en wilden de verkopende functionarissen weinig medewerkende informatie geven,
anderzijds werd door de meesten van hen mij duidelijk afgeraden over te stappen op een electrisch of semi-electrisch aangedreven personenauto. Alle denkbare argumenten werden hiertoe aangedragen om zulk een aanschaf af te raden.
Hieruit blijkt vooral dat er een groot gebrek aan kennis en inzicht is aan de noodzaak van overstap naar milieuvriendelijker personenautorijden.
Ook de geweldige aanvoer van "klassieke" personenauto's die de markt ingeperst moeten worden met vaak enorme prijskortingen vertragen de omslag naar milieuvriendelijker autogebruik.
Actie - als in Duitsland - om "vervuilende" privé-personenvoertuigen te weren uit het centrum / de bebouwde kom van steden zouden sterk omslag-stimulerend kunnen gaan werken.
Gerard.
.
(Ing G C J J M van_Poppel Lic T.W. .......)
Noorwegen is dus al "van nature" heel duurzaam en goedkoop bezig als het om duurzame energie gaat en bovendien kun je met waterkracht uitstekend vraag en aanbod balanceren. Een groot contrast met NL: geen van deze eigenschappen zijn hier van toepassing. Neemt niet weg dat Noorwegen er ook goed mee bezig is.
Tegelijk is het ook een heel rijk aardgasland, waarbij ze in tegenstelling tot NL het geld dat ze daarmee verdienen niet meteen uitgegeven hebben aan wat sommigen bij ons "linkse hobbies" zouden noemen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn