03-06-2019 17:03 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Sidewalk Labs en Waterfront Toronto ontwerpen samen een spiksplinternieuwe multifunctionele community, gesitueerd aan Toronto's East Waterfront in Canada. “Sidewalk Toronto wordt een plek waar we gebruik maken van opkomende digitale technologieën en de laatste ontwikkelingen op het gebied van stedelijk ontwerp. Wij willen de grote stedelijke uitdagingen oplossen op een manier die hopelijk andere steden wereldwijd zal inspireren”, stelt Dan Doctoroff, CEO van Sidewalk Labs.

Geschreven door Ingrid Rompa

De eerste woonwijk die wordt gecreëerd draagt de naam Quayside, gesitueerd op ‘Parliament Slip’. Rekening houdend met het feit dat succesvolle woonwijken niet van bovenaf worden ontworpen, heeft Sidewalk Labs een openbaar gesprek op gang gebracht over de mogelijkheden die het Eastern Waterfront kan bieden. Hierbij zijn onder meer burgers betrokken, maar ook bedrijven, starters, academische centra en lokale organisaties. “In dit project zal worden samengewerkt tussen de gemeenschap en een aantal van de beste experts op het gebied van stedelijke ontwikkeling”, meldt Kathleen Wynne, voormalig premier van Ontario. “Het levert ook duizenden nieuwe banen en kansen op voor de bevolking uit onze regio.”

 

Klimaatpositief

Toronto wordt vaak gezien als één van de duurzaamste steden ter wereld. Daarom is het niet genoeg om de nieuwe wijk op Quayside klimaatneutraal te maken. Ze willen zelfs proberen om klimaatpositief te worden. “En dat begint met duurzaam bouwen”, meldt Aaron Barter, innovatie- en duurzaamheidsmanager bij Waterfront Toronto. Door passief huisontwerp, stadsverwarming en -koeling en het opwekken van schone energie uit (organisch) afval, kunnen klimaatpositieve wijken worden gecreëerd. Barter: “We hebben hier de kans om ’s werelds grootste cluster passiefhuizen te bouwen.”

Bij Quayside zijn bovendien interessante schone energiebronnen te vinden. “Waterfront Toronto ligt naast Lake Ontario, wat geweldige thermische mogelijkheden biedt. Die energiebronnen kunnen we gebruiken om onze gebouwen te koelen in plaats van airconditioning. Onder Quayside hebben we een enorme geothermische bron, die al onze gebouwen zou kunnen verwarmen.”

‘We willen grote stedelijke uitdagingen oplossen’

Modulair bouwen

De gebouwen moeten worden gebouwd in wijken met aantrekkelijke openbare ruimtes. “We hebben onze manier van bouwen al jarenlang niet meer veranderd”, zegt Leslie Gash van Waterfront Toronto. “Alles wordt op locatie gebouwd en dat is behoorlijk duur en tijdrovend.” Het is bovendien storend en brengt veiligheidsrisico’s met zich mee voor de omgeving. Daarom wordt met Waterfront de kans met twee handen aangegrepen om het anders te doen. Namelijk door middel van modulair bouwen, een techniek die op Lego lijkt. Het is supersnel, redelijk goedkoop en er is zeker ook plaats voor architectonische creativiteit.

Voor de binnenkant wordt aan het concept flexibele lofts gedacht. Hiermee wordt het mogelijk een bepaalde ruimte om te vormen in iets waaraan de gemeenschap op dat moment behoefte heeft, of het nu werk- of woonruimten zijn. Gash: “Met behulp van flexibele wanden kan een eenkamerappartement worden omgevormd tot een grotere woning, zodat de bewoners op dezelfde locatie kunnen blijven wonen. Op deze manier ontstaan woonwijken met diverse gezinssamenstellingen, waar zich alles op loopafstand bevindt en inwoners minder tijd in de auto hoeven door te brengen.” 

Transportmogelijkheden

Ondanks al deze mooie plannen, heeft een grote stad als Toronto ook behoefte aan betaalbare, veilige en gemakkelijke transportmogelijkheden voor alle weggebruikers. “Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat Quayside zich verbonden voelt met de stad Toronto”, aldus Willa Ng, hoofd mobiliteit bij Sidewalk Labs. “Daarom is een goede infrastructuur voor fietsers, automobilisten en het openbaar vervoer noodzakelijk."

Daarnaast wordt gezocht naar vervoersmogelijkheden om de privéauto te vervangen, zoals zelfrijdende voertuigen die gezamenlijk worden gebruikt. “De reden waarom we onze privéauto parkeren, is omdat niemand anders hem op dat moment nodig heeft”, zegt Pina Mallozzi, hoofd ontwerp bij Waterfront Toronto. “Als we de behoefte aan zoveel parkeerplekken wegnemen door gezamenlijk autobezit, dan kunnen we een heleboel ruimte vrijmaken. Het is een goede ontwikkeling als er meer trottoirs en terrasjes ontstaan in plaats van wegen.”

Verkeerswegen moeten plaatsmaken voor trottoirs en terrasjes

Digitaal platform

Behalve een verbetering van de bestaande transportmogelijkheden, gaat de aandacht ook uit naar digitale technologie en datagegevens. Steden gebruiken elke dag data: van de treinaankomsttijden tot het meten van de luchtkwaliteit in verschillende wijken. Doorgaans wordt al deze informatie verspreid over verschillende instanties en bedrijven. “Met Quayside hebben we de kans om één digitaal platform te bouwen dat transparant, open en toegankelijk is voor iedereen”, vertelt Kristina Verner, vice president innovatie, duurzaamheid en welvaart bij Waterfront Toronto.

Dit digitale platform kan onder meer gebruikt worden voor het verbeteren van de dienstverlening van de stad. Bovendien stimuleert het lokale starters, ondernemers, universiteiten en onderzoekers om samen oplossingen te bedenken. Zo wordt Sidewalk Toronto een incubator voor nieuwe ideeën en technologieën. Verner: “Dit initiatief brengt tech talent en groepen ondernemers samen in Toronto. Het biedt hen daadwerkelijk de mogelijkheid om hun nieuwe oplossingen op te schalen en te commercialiseren op een manier die we nog niet eerder hebben gezien in Canada.”

Omwille van een goede start is ook het plan om Google's Canadese hoofdkwartier te verplaatsen naar het Eastern Waterfront. Daarnaast worden de mogelijkheden onderzocht voor een Google Campus, waardoor veel nieuwe banen ontstaan. “Maar al onze plannen zijn slechts een toekomstdroom totdat we van onze mede-Torontonians te horen krijgen welke ideeën hen inspireren en welke oplossingen zij willen zien”, meldt Sidewalk Labs op hun website.

Transparantie

Inwoners van Toronto hebben inmiddels gehoor gegeven aan deze oproep, blijkt uit publicaties in de Canadese media. Volgens de Canadese pers willen de inwoners meer transparantie: “Doordat er te weinig details worden gegeven, is de angst ontstaan dat er een wijk komt waarin het meer draait om technologiegiganten dan om de bewoners”, schrijft Engadget.com.

Het idee van een stad die is opgebouwd met behulp van digitale data klinkt intrigerend, maar in het huidige tijdsbeeld roept het zeker vragen op over privacy. “Sidewalk Labs is namelijk eigendom van Alphabet, het moederbedrijf van Google, dat bekend staat om het vergaren en verkopen van persoonlijke informatie van haar gebruikers. Sidewalk Labs heeft altijd benadrukt dat het onafhankelijk is en het geen plannen heeft in die richting. Toch maken mensen zich zorgen.”

Ook het feit dat Sidewalk Labs achter loopt op schema roept vragen op. Het bedrijf was van plan om de visie voor Quayside in het najaar van 2018 te publiceren. In juni vorig jaar werd de eerste versie van het cruciale Master Innovation and Development Plan (MIDP) echter uitgesteld tot begin 2019. "Het wordt een uitgebreid document, maar het is nog steeds een work-in-progress”, meldde een persbericht destijds, waaraan was toegevoegd: “In het voorjaar van 2019 wordt een volledige MIDP gepubliceerd.” Volgens een recente update wordt het conceptstuk in de eerste helft van 2019 gepresenteerd. Een laatste versie volgt later in 2019.

Minister-president Justin Trudeau kondigde anderhalf jaar geleden optimistisch de overeenkomst met Sidewalk Labs al aan. Het project kreeg veel internationale aandacht omdat het één van de eerste smart cities is die zal worden ontwikkeld. “Het gaat hier om een nieuw type woonwijk waar mensen op de eerste plaats komen”, waren zijn woorden. “Quayside zal worden omgevormd tot een succesvolle kern voor innovatie en een gemeenschap waar tienduizenden mensen kunnen leven, werken en spelen. De nieuwe technologieën die hieruit voortvloeien, kunnen het stadsleven zeker verbeteren. Ik twijfel er niet aan dat Quayside een voorbeeld zal worden voor steden over de hele wereld.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie. Houd de komende dagen de website in de gaten voor artikelen over Helsinki, Johannesburg en Melbourne of lees alvast over duurzame plannen in andere steden ter wereld:

Afbeelding in tekst: Sidewalk Labs | Hoofdafbeelding: Snohetta