07-01-2020 11:35 | Door: Marc Seijlhouwer

Toyota gaat een modelstad bouwen in de buurt van Tokyo die volledig draait op waterstof. In de stad, waar zo'n 2000 mensen kunnen wonen, zullen wetenschappers onderzoek doen naar zo'n beetje alle moderne technieken.

Toyota-president Akio Toyoda kondigde deze 'stad van de toekomst' gisteren aan op technologiebeurs CES in Las Vegas. De stad van 175 hectare groot komt aan de voet van Fuji te liggen, de bekende berg in Japan.

Houten gebouwen

Toyota, een bedrijf dat we in Nederland vooral kennen als autobouwer, wil de stad volledig duurzaam maken. Zo worden de gebouwen opgetrokken uit hout (een duurzamer bouwmateriaal dan beton of staal) en krijgt elk huis zonnecellen. Deze zonnecellen ondersteunen de brandstofcelcentrale die waterstof omzet in elektriciteit en energie levert aan de huizen, inwoners en auto's in de stad. Die waterstof is belangrijk voor Toyota. Het bedrijf zet in op waterstofauto's en heeft een visie voor een waterstof-samenleving, waarin de energiedrager overal wordt toegepast waar we nu benzine of aardgas gebruiken.

Lees ook: Tachtig waterstoftankstations in Japan

De stad wordt bevolkt door onderzoekers die autonome auto's, kunstmatige intelligentie, robotica en smart homes onderzoeken. De stad wordt een laboratorium voor dit onderzoek. Zo krijgen autonome voertuigen hun eigen straat waar ze zonder obstakels zoals voetgangers rond kunnen rijden. Voetgangers krijgen ook hun eigen straten én er komt een straat waar alle wegdeelnemers door elkaar bewegen. Bewoners van de stad krijgen hun eigen robot in huis, die kan helpen met huishoudelijke taken.

Hoe maak je genoeg waterstof?

Toyota wil in 2021 met de bouw beginnen. Aanvankelijk zal de stad meer de afmeting van een gehucht hebben, met 2000 inwoners. Dat zijn onderzoekers en wetenschappers, maar ook (oud-)medewerkers van Toyota. De grote vraag is hoe Toyota aan genoeg waterstof kan komen voor de hele stad. Er is mogelijk niet genoeg duurzame elektriciteit beschikbaar in de buurt om waterstof te produceren. Bovendien zijn grote elektrolyzers, die waterstof maken van stroom, nog te duur.

Lees ook: Groene waterstof kan veel goedkoper

Olympische Spelen

Bekend is dat Tokyo voor de Olympische Spelen van 2020 al grootschalig waterstof wil toepassen. Deze waterstof zal in ieder geval voor een deel afkomstig zijn uit fossiele bronnen in Australië.

Lees ook: De energietransitie op de Olympische Spelen

Bron & Beeld: Toyota