08-06-2020 14:53 | Door: Teun Schröder

Onze steden evolueren continue en we kunnen uit steeds meer manieren kiezen om onszelf van A naar B te verplaatsen. Deze transitie kent mensen die voorop lopen. Green Leaders die de toekomst vormgeven. Paul van Liempt sprak met zes van deze personen die actief zijn in verschillende lagen van de maatschappij. Hoe denken zij dat de metropool zich gaat ontwikkelen? En hoe ziet de toekomst van mobiliteit eruit?

Lot van Hooijdonk over de overheid als drijvende kracht voor verandering

Lot van Hooijdonk is sinds 2014 wethouder van Utrecht en zet zich al jaren in voor aardgasvrije wijken, meer ruimte voor groen en meer fietsen in de stad. Bestuursorganen zullen een belangrijke rol spelen in de transitie naar een duurzame toekomst. “De overheid kan verandering in gang zetten en vereenvoudigen, door het speelveld zo in te richten dat goed gedrag beloond wordt.”

Van Hooijdonk speelde een belangrijke rol bij de introductie van deelauto’s in de stad en is druk bezig met het leggen van de basis voor een stad zonder aardgas. Daarnaast breidt ze als wethouder mobiliteit het fietsnetwerk uit. Dit heeft geleid tot de grootste fietsenstalling ter wereld onder Utrecht Centraal.

Lees het volledige interview met Lot van Hooijdonk hier

Roger van Boxtel is op zoek naar een totaaloplossing

Roger van Boxtel is president-directeur bij de NS. Het bedrijf speelt een belangrijke rol in de transitie naar duurzame mobiliteit. Onder leiding van Van Boxtel schakelde de NS in 2018 over op 100 procent duurzame windstroom.

Maar Van Boxtel kijkt verder dan de trein. Als onderdeel van de Mobiliteitsalliantie waar de NS samen met de ANWB en Bovag in zit, wordt gekeken naar een totaaloplossing. “We hebben hier echt een visie op nodig: waar brengen we Nederland naartoe de komende jaren? Als we Nederland concurrerend willen houden, economisch sterk en duurzaam, dan moeten we stappen zetten om dit land in beweging te houden.”

Pier Eringa voor een toekomstbestendig openbaar vervoer

Pier Eringa besloot in 2019 mobiliteit breder in te steken en maakte de overstap van ProRail naar Transdev Nederland, moederbedrijf van onder andere Connection, Hermes en Witte Kruis. Eringa: “Ik zie het als een uitdaging om vanuit mijn eigen positie te kijken naar wat ik zelf in mijn omgeving kan doen.”

Het spoor blijft voor Eringa een belangrijk aandachtspunt. “Er moet de komende jaren veel spoor bijkomen. Maar we moeten ook denken aan hoe we bestaande sporen beter kunnen benutten.”

Eric Frijters: ‘Een duurzame stad is een gezonde stad’

Eric Frijters is architect, lector Future Urban Regions en oprichter van ontwerpbureau Fabrications. In 2011 werd Frijters verkozen tot een van de belangrijkste opkomende architecten van Europa. Het doel van Frijters is om de stedelijke omgeving gezonder en duurzamer te maken met innovatieve en integrale oplossingen. In de podcast vertelt hij onder andere over een van zijn in het oog springende projecten: de transformatie van de Bijlmer Bajes naar Bijlmer Kwartier.

Quinten Selhorst over de explosieve (en noodzakelijke) groei van deelconcepten

Terwijl Quinten Selhorst en Maarten Poot (medeoprichter) in een deelauto in de file stonden en links en rechts werden ingehaald door fietsen en scooters daalde het besef in dat het anders moet. Zo ontstond Felyx, een deelscooterbedrijf met elektrische scooters.

“De druk op de openbare ruimte in de steden wordt steeds groter. Ik geloof dat je in de toekomst openbaarvervoerlijnen hebt die massa’s mensen vervoeren, aangevuld met verschillende vervoersmodaliteiten in de deeleconomie.”

Lex Hoefsloot: ‘Als de kans er is, dan moet je die ook pakken’

Lex Hoefsloot gaat met de ontwikkeling van zijn elektrische auto tegen de stroom in. De medeoprichter en CEO van Lightyear zet namelijk in op een elektrische auto die minder afhankelijk is van  laadinfrastructuur; door auto’s uit te rusten met zonnepanelen laden de auto’s  gedurende het rijden op.

Al op jonge leeftijd besefte hij dat het hoog tijd werd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. “Zo moeilijk kan het toch niet zijn?”, dacht hij. Niet verwonderlijk dus, dat hij nu met zijn auto’s  de automarkt probeert te ontwrichten.

Beeld: Adobe Stock