05-11-2020 15:20 | Door: Teun Schröder

Eerder deze week kondigde Volvo aan te investeren in de ontwikkeling en het ontwerp van elektrische motors in eigen huis. Hiertoe opende het Zweedse bedrijf onlangs een nieuwe fabriek in Shanghai. De investering moet bijdragen aan Volvo’s doelstelling om een volledig elektrische autofabrikant te worden.

Het nieuwe lab in Shanghai zal zich focussen op de ontwikkeling van elektrische motors die zowel gebruikt worden in Volvo’s hybride, als volledig elektrische modellen. Door de ontwikkeling zelf te gaan doen, hoopt Volvo de huidige motoren verder te optimaliseren. Naar verwachting profiteren andere automerken, zoals Lotus en Polestar, ook van de investering. Deze merken vallen onder Geely, dezelfde moederonderneming als Volvo.

Motor, batterij en elektronica

“Elektrische motoren – ter vervanging van de verbrandingsmotor – zijn samen met de batterij en elektronica de fundamentele bouwstenen van elke elektrische auto”, zegt Henrik Green, chief technology officer bij Volvo Cars in een persbericht. “Het samenspel tussen deze drie componenten is cruciaal bij het ontwikkelen van onze modellen.”

Lees ook: De Zweedse autofilosofie: elektrisch, autonoom en klimaatneutraal

Met de nieuwe aanpak wil het bedrijf flinke stappen zetten op het gebied van energie-efficiëntie en algemene performance. En dat is ook nodig om de concurrentie bij te blijven. Volvo’s eerste volledig elektrische model, de XC40 Recharge heeft een bereik tot 418 kilometer, zo’n 100 kilometer minder dan Tesla’s Model Y.

Autonoom rijden

De technologie voor elektrische auto’s wordt steeds geavanceerder. Zo is er meer aandacht voor rijden met één pedaal waarbij de bestuurder het gaspedaal gebruikt om te accelereren én te remmen. Met deze innovatie is het gemakkelijker om veiligheidstechnologie te ontwikkelen die autonoom rijden mogelijk maakt.  

Zelfrijdende, elektrische taxi’s van Volvo en Google

In 2040 klimaatneutraal

Het is niet bekend hoeveel geld Volvo precies in dit project heeft gestopt. Wel past de investering bij de doelstellingen van het bedrijf: in 2025 moet 50 procent van de verkochte auto's, volledig elektrisch zijn, de overige 50 procent hybride. Volvo’s overkoepelende doel is om in 2025 zijn CO2-uitstoot met 40 procent te verlagen ten opzichte van 2018. In 2040 streeft het bedrijf naar een transparante en volledig klimaat-neutrale waardeketen.

Bron/Beeld: Volvo