26-09-2017 09:16 | Door: Chris Thijssen

De Britse supermarktketen Tesco zet met een aantal leveranciers partnerships op die moeten bijdragen aan de vermindering van voedselverspilling.

Het gaat om samenwerkingen met vierentwintig van Tesco’s grootste voedselleveranciers, die het VN-werelddoel ‘Voedselverspilling halveren tegen 2030’ adopteren.

De leveranciers, die gezamenlijk meer dan £ 17 mrd (ruim € 19 mrd) aan Tesco-verkopen vertegenwoordigen, gaan de komende twaalf maanden de voedselverspillingdata van hun eigen operaties publiceren. Daarnaast hebben de bedrijven toegezegd om stappen te zetten die nodig zijn om voedselverspilling in hun supply chain te verminderen. Ook zetten zij in op innovatie om het voor consumenten gemakkelijker te maken om voedselverspilling terug te dringen.

Voedselverspilling aanpakken

“Er is al grote vooruitgang geboekt, maar de realiteit is dat meer bedrijven, landen en steden zich moeten committeren om voedselverspilling tegen 2030 te halveren, door data te meten en de publiceren en actie te ondernemen om voedselverspilling aan te pakken”, zegt Dave Lewis, CEO van Tesco, in een persbericht.

“Ik ben verheugd over het feit dat vele van onze grote leveranciers deze belangrijke stap zetten, zodat we gezamenlijk kunnen werken aan het terugdringen van voedselverspilling.”

Tot de betrokken leveranciers behoren onder andere Yeo Valley, Allied Bakeries, Cranswick, Samsworth, 2 Sisters Food Group, Hilton, Greenyard Frozen, Müller & Milk Ingredients en Kerry Foods.

Voedselverspilling bij Tesco

In aanvulling op de samenwerking maakt Tesco bekend dat ook zijn operaties in Ierland, Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije hun data op het gebied van voedselverspilling hebben gepubliceerd. In het Verenigd Koninkrijk doet de supermarktketen dit al langer.

Lees ook:

Bron: Tesco | Foto: Jura Dolezal / Shutterstock.com