11-10-2017 09:22 | Door: Chris Thijssen

Bolton Alimentari, in Nederland bekend van het visconservenmerk Rio Mare, werkt samen met WWF Internationaal en WWF Italië aan de ontwikkeling van een nieuwe, betrouwbare inkoopstrategie. Het Italiaanse bedrijf heeft als doel om over acht jaar 100 procent van zijn vis uit duurzame bronnen te betrekken.

Bolton Alimentari gaat samen met WWF samenwerken aan oplossingen om duurzame productie- en inkooppraktijken voor de visconservenindustrie te ontwikkelen. Dat moet helpen om het aanbod van duurzame vis te vergroten, goed beheerde visserijen te steunen, transparantie in de toeleveringsketen van vis te bevorderen en het bewustzijn van de consument over het belang van duurzame vis te vergroten.

Duurzame vis

Het project richt zich onder meer op het investeren in de verbetering van het aanbod duurzame vis en op de vergroting van de transparantie en traceerbaarheid voor de consument.

Dat moet ertoe leiden dat Bolton Alimentari over acht jaar alleen nog duurzame tonijn afneemt, afkomstig van Marine Stewardship Council (MSC)-gecertificeerde visserijen of van stabiele Fishery Improvement Projects, gericht op MSC-certificering. Een soortgelijke belofte is gedaan voor andere vissoorten, zoals zalm, makreel en sardines.

Duurzame visserij

“Wij zijn ervan overtuigd dat een bedrijf als Bolton Alimentari de verantwoordelijkheid heeft om duurzame visserij en gezonde oceanen te bevorderen. De samenwerking met WWF laat zien dat wij bereid zijn om op de lange termijn acties te ondernemen en de markt te veranderen”, zegt Marina Nissim, algemeen directeur van Bolton Alimentari, in een persbericht.

Volgens Alfred Schumm, directeur visserij bij WWF, is de samenwerking met het Italiaanse visconservenbedrijf een grote kans om positieve verandering teweeg te brengen in de wereldwijde visindustrie. “Door samen te werken en best practices te delen, streven wij ernaar de vissector te transformeren en hiermee significante resultaten te behalen, die zowel de kwaliteit van onze oceanen als de duurzaamheid en transparantie van de wereldwijde vissector verbeteren.”

Bron: Bolton Alimentari, WWF | Foto: AsiaTravel / Shutterstock.com